Må en kristen bruge Tinder og lignende apps?
Hej Adam&Eva
Hvad bør ens holdning som kristen være til apps som Tinder? Må man godt bruge den? Og hvad med andre tilsvarende apps??
Kvinde, 20 år

SVAR:
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Jesus havde jo skuffende lidt at sige om, hvad din holdning til Tinder og lignende apps bør være, når du er kristen. Derfor må vi selv i tænkeboks. Ud fra det, der står i Bibelen – og ud fra vores sunde fornuft – må vi hver især tage beslutninger om, hvad der er den sunde vej i forhold til seksualitet, kærester og dating.
Til overvejelse
Her er nogle ting, du kan tage med i dine overvejelser, når du skal beslutte, hvad der er godt for dig:
1. Hvad gør det ved mig at blive vurderet – og vurdere andre – ud fra et enkelt billede, som det eneste første skridt mod at lære et andet menneske at kende?
2. Hvorfor vil jeg gerne bruge Tinder og lignende? Er det af nysgerrighed? Er det for at flirte? Er det for at booste min selvtillid, når nogen swiper til højre? Er det for at få en kæreste?
Hvilke af svarene er opbyggelige for mit selvværd, og kan det skabe relationer, som er gode for mig?
3. Hvis jeg leder efter en kæreste, hvilke kvaliteter hos den anden står så ikke til forhandling? Skal han tro på Jesus? Hvilke værdier skal han have? Hvad skal være hans holdning til sex før ægteskabet? osv.
Når man står foran en lækker fyr, kan man komme til at glemme, hvad der er vigtigt i det lange løb. Derfor er det godt at have gjort sig disse overvejelser, før man kigger sig omkring efter en kæreste.
Gud vil det bedste liv for dig
Mit svar på dit spørgsmål giver altså ikke ordentligt svar på dit spørgsmål – og det beklager jeg. Men jeg ved fra Bibelen, at Gud elsker dig og ønsker at give dig et godt liv i hans nærhed. Et liv, hvor du lærer ægte, opofrende kærlighed og tilgivelse at kende – gennem ham selv og gennem de relationer, du ellers har. Så i overfloden af dating-apps må du spørge dig selv, om sådanne apps kan hjælpe dig til det.
Tal med Gud og andre kristne
Og så har du et vigtigt redskab i din søgen efter svar: Du må gå direkte til Gud og snakke med ham om det. Brug din samvittighed som guide og bed Gud, om han vil vise dig, hvordan du skal handle i forhold til Tinder og lignende apps. Jeg tror, han nogle gange har givet os utydelige svar, så vi bliver nødt til at søge ham og snakke med ham om tingene, og ikke bare leve som kristne uden at snakke med ham. Kender du andre kristne, er det også et super godt emne at smide på bordet og få en snak om ud fra de tre spørgsmål her ovenover.
Du kan få flere input fra artikler og svar under leksikonopslaget Netdating.
God arbejdslyst med dit spørgsmål!
Venlig hilsen
Maria