“Luksusproblem” – hvem skal jeg vælge?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva.

I har hjulpet mig en del førhen ang. seksuelle overgreb og spiseforstyrrelse og vil sige tusind tak; uden jer havde jeg aldrig 'meldt' mig til lægen og fået hjælp.

Jeg er den dag idag en rask og glad pige, men self. med udfordringer indimellem ... men det er mere på fronten at knytte sig til fyre og selvtillid osv. – forståeligt nok.

Jeg har et 'luksus' dilemma, som alle vil kalde det, tror jeg, men det er virkelig svært for mig, så håber, I kan hjælpe lidt på vej?

Jeg har i den sidste tid set en fyr, vi kan kalde ham R. Jeg tænker til start, at jeg faktisk føler noget for ham, selvom jeg altid er i tvivl, fordi jeg bliver hurtigt 'sindssyg', når det kommer til drenge og følelser og især sex. Men jeg tænkte, jeg ville give ham en chance.

Og vi sås et par gange, og en dag sov han ved mig. Jeg tog ham med til bussen næste morgen (skulle i skole), men ved bussen står min eks, som jeg havde noget med i flere år, da jeg var fra 13-19 år sådan on and off, min første virkelige forelskelse. Han snakkede også med mig, da jeg var syg osv.

Det skal siges, han står der hver morgen og tager samme bus, men vi har for noget tid siden valgt at stoppe, fordi han er 2 år yngre end mig (det er en lang historie), men vi holdt “os” hemmeligt, og vi kom op og skændes og var ikke skide søde ved hinanden. Vi kan kalde ham M.

Anyway, jeg tog R med til bussen, og der står M og kigger ... Jeg havde tænkt tanken, at jeg håbede, han var der, for jeg ville nu gerne, at M blev jaloux, men det var ikke derfor, jeg brugte tid med R ellers.

Efter skole tog M fat i mig og sagde, han ville alt nu. Han ville ikke miste mig rigtigt og ville tage det seriøst og ville være offentlige nu. Han kunne ikke klare at se mig med en anden. Og nu er jeg så splittet ... for jeg kan godt lide R, men efter det med M kan jeg godt tænke, at jeg kun ser nogle trælse ting ved R, fordi M vil noget nu. Men på den anden side ved jeg, at R vil mig godt, og han virker trofast, og vi har det godt sammen, hvor jeg ikke ved, hvordan M er i et rigtigt forhold, hvor man ligesom er hjemme ved hinanden osv. Vi var altid sammen i skjul i flere timer, og han kom ind til mig om natten osv ...

Men R er rimelig umoden til tider, og han er faktisk lidt for sarkastisk, hvor jeg sådan bliver rigtig i tvivl, om jeg vil, fordi han ikke kan fatte, han skal stoppe. Men når han så stopper, kan jeg mærke, hvor dejlig han er. Meeen er også bange for, jeg kun vil R, fordi jeg endelig føler mig tryg ved en fyr. Altså efter overgrebet har jeg kun oplevet dårlige forhold til drenge, og det vil jeg ikke igen ...

Jeg er virkelig et kæmpe mess lige nu og er ikke engang sikker på, jeg føler noget ... Jeg lukker hurtigt ned i følelsesregistreret og ja, det er jo normalt, når man tænker på, hvad jeg har været igennem, men altså ...

Min skolepsykolog mener, at jeg skal gå langsomt ang. kærlighed (hun ved ikke om dette dilemma, kun at jeg ses med en).

Jeg forventer ikke, I kan sige, hvad jeg skal gøre, men måske hjælpe lidt på vej? Har virkelig brug for det ...

Tak på forhånd.

Kys <3
L, 20 år

SVAR:

Kære L

Jeg er fuldstændig enig med din psykolog. Du skal gå stille og roligt frem – især med kærligheden. Du skal stille og roligt lære dig selv at kende, og det er du rigtig godt i gang med selv og via din psykolog.

Et “luksusproblem” – to fyre er interesseret!

Det, du oplever nu, er fascination af to fyre, og du er smigret over, at to fyre vil have dig. Det skal du prøve at lægge til side og så i stedet tænke på dig selv og lave ting, der glæder dig. Jeg vil anbefale dig at bruge tid med venner og veninder og prøve at undgå overnatninger med drenge, hemmelige møder og intimt samvær, for lige i øjeblikket er det med til at forvirre dig.

Hvem skal jeg vælge?

Ud fra det, du skriver, bliver jeg på ingen måde overbevist om, at du er rigtig forelsket eller er helt sikker på, at du vil fortsætte parløb med én af fyrene.

Du har en masse følelser og tanker om: “Hvad nu hvis”?

Hvis du vælger R, får du en trofast fyr, som er umoden og bruger en sarkasme, der får dig til at tvivle på, hvem du virkelig er.

Hvis du vælger M, får du en yngre fyr, som nu er klar til at vise jeres kærlighed frem offentligt, men du kan ikke være sikker på, om det mest er fordi, det piner ham, at du nu ser en anden.

Vælg dig selv!!

Jeg synes bestemt ikke, du skal vælge nogen af disse to. Du skal vælge dig selv og blive endnu mere sikker på, hvem du er. Så kan du sagtens have gode drengevenner, men du er ikke forelsket og parat til et forhold lige nu, som jeg ser det.

Mit svar betyder ikke, at du skal være single resten af dit liv, men du skal tage den med ro, og så skal du give tid til, at forelskelsen overvælder dig mere end fascinationen af, at der er en fyr, der viser interesse.

Pas godt på dig selv og vent på den helt rette

Fremover skal du fokusere på fyre, som taler ordentligt til dig og som ikke gør dig forvirret og usikker på dig selv. Du skal give dig god tid, inden du overnatter med og er intimt sammen med én, så du passer godt på dit hjerte og din krop.

Jeg synes, det er rigtig dejligt, du skriver, og det er super godt gået, at du går til psykolog for at blive endnu stærkere.

Mange hilsner
Anja