Lavede en bommert – hvem er far til mit barn?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Tak for en god brevkasse.

Jeg har i dag taget en graviditetstest, som viste sig at være positiv. Det er jeg glad for. Dog har jeg en lille bekymring, som jeg meget gerne vil have afkræftet. Her kommer min historie – håber I kan følge med:

Jeg stoppede med at tage p-piller i juni måned. Jeg har haft rimelig regelmæssig menstruation siden da, dvs. 11. juni, 12. juli, 14. august, 13. september.

D. 21. september lavede jeg en lille bommert, da jeg havde ubeskyttet samleje med en anden end min kæreste. Han trak sig dog ud, før han kom, og jeg tog en fortrydelsespille ca. 34 timer efter samlejet.

D. 28. september fik jeg en blødning svarende til normal menstruation i forhold til mængde og varighed (ca. 4 dage).

D. 11. oktober fik jeg regulær menstruation, hvilket passer nogenlunde med min cyklus.

Da jeg blev lidt bange for, det måske kunne være implantationsblødning, tog jeg en graviditetstest, som var negativ.

Min kæreste og jeg har dyrket ubeskyttet sex siden starten af oktober.

D. 18. oktober havde jeg lidt mavekneb og følte mig oppustet.

Jeg begyndte at få ømme bryster omkring d. 5. november og har haft det siden. Har haft en smule kvalme i en uges tid.

Mit spørgsmål er altså, om jeg kan være helt sikker på, at det er min kæreste, der er far til barnet? Min intuition siger mig, at barnet er undfanget omkring d. 18. oktober, da jeg fik mavekneb, selvom det er tidligt i forhold til normal cyklus.

Men jeg bliver lidt nervøs alligevel, og jeg vil nødig ende i en meget ubehagelig situation, når barnet bliver født.

Håber I kan give mig et svar.

Kærlig hilsen

I, 25 år

SVAR:

Hej I

Jeg kan ikke give dig et klart svar på dit spørgsmål. Det svar får du først, når du skal til scanning og finder ud af, hvor langt du er henne i graviditeten. Måske får du først svaret, når barnet fødes.

Scanning kan give et næsten sikkert svar

Det lyder, som om du først er blevet gravid efter den sidste menstruation, som var den 11. oktober, og at det derved er din kæreste, der er far til barnet. Du har haft en normal menstruation, efter du havde sex med en anden partner end din kæreste. Desuden tog du en fortrydelsespille efter samlejet, dog noget sent i forløbet. Den blødning, du havde den 28. september, har været frembragt af fortrydelsespillen.

Hvis der ved scanningen beregnes en termin, der ligger i juni måned, er der en risiko for, at det er den anden mand, der er far til dit barn. Hvis terminen beregnes til juli måned, er du ikke blevet gravid ved samlejet den 21. september. Når der regnes efter din sidste menstruation, fremkommer der en termin i juli måned. Hvis der er tvivl om, hvem der er far til barnet, efter det er født, kan der tages en lille blodprøve fra barnets navlesnor og sendes til DNA-test. Den skal så sammenlignes med en blodprøve fra din kæreste.

Utroskab er mere end en bommert

Det lyder, som om du og din kæreste har været enige om, at I gerne vil være forældre sammen, og at graviditeten er planlagt. Så er det et skår i glæden, at du har en lille tvivl inde i dig selv om, hvorvidt det nu er din kæreste, der er far til barnet.

Selvom du har nok at spekulere over lige nu, bliver jeg nødt til at skrive nogle flere ting til dig, som jeg synes, du skal tænke over. Du kalder dit samleje med en anden end din kæreste for “en lille bommert”. Jeg studser lidt over dit ordvalg. Det lyder som noget ubetydeligt og som noget, der bare kom til at ske. Jeg ser utroskab som noget, der er virkelig skadende og nedbrydende for et parforhold. Det får mig til at bekymre mig for jeres fremtid sammen. I har valgt at være forældre sammen. Jeres forhold skal kunne bære et samarbejde om at give et barn en tryg og kærlig opvækst.

Hjælp til et stærkere parforhold

Det lille nye menneske får den bedste start, hvis du og din kæreste sammen vokser til et stærkt team. I sådan et fællesskab er der ikke plads til løgne og utroskab. I skal gøre op med hinanden, om I vil hinanden og vil kæmpe for jeres familie. Der er muligheder for at få hjælp til at blive bedre sammen i et parforhold. Enten ved at opsøge en parterapeut eller komme på et kursus i kommunikation i parforholdet. Sådanne kurser tilbydes bl.a. af Center for familieudvikling og Parvis.dk.

Jeg vil også opfordre dig til at læse vores artikel om utroskab. Den kan give dig lidt at tænke over. Du kan også læse mere i et svar fra en rådgiver til en anden kvinde i lignende situation: Jeg er gravid, men hvem er far til barnet?

Håber du får noget ud af mit svar.

Med venlig hilsen
Signe