Langdistanceforhold – elsker hun mig ikke så meget?
Hej brevkasse.
Jeg er lige nu i et langdistance forhold. Mig og min kæreste fandt sammen for nogle måneder siden. Vi havde/har det SÅ godt sammen, og vi var sammen næsten hver dag, da hun boede rigtig tæt på mit arbejde og hendes studie. Vi havde det mega godt, og dagene op til, jeg rejste, var vi begge kede af det.
I starten da jeg tog afsted skrev hun en del: godmorgen/godnat beskeder, om jeg ville facetime osv. Hun har VIRKELIG travlt hele dagen med skole og sport m.m. Hun går i gymnasiet og dyrker sport på højt niveau. Den sidste uge har jeg ikke hørt meget fra hende. Jeg skal ofte vente 2-3 timer på svar på beskeder eller lignende. Jeg konfronterede hende med, at det ikke virkede, som om jeg manglede/at hun ikke tænkte på mig i løbet af dagen, og at det først var ved sengetid. Hun sagde, at hun næsten kun tænkte på mig om aftenen, hvor hun ikke lavede noget. Og hun vidste ikke hvorfor, om det var pga. stress, eller om det bare er sådan hun er. Men hun kunne love mig, at hun stadig elskede og savnede mig.
Jeg synes bare, det er misvisende og hårdt, at jeg går og tænker på hende og savner hende uden at høre meget fra hende. Det gør, at jeg går rundt og er ked af det, og det tærer på forholdet og mig. Jeg prøver at sige til mig selv, at det hun siger er rigtigt, men hvis man virkelig savnede en, tænker man så ikke mere på personen? Det hjælper på hendes beskeder med, at hun elsker mig og ikke kan undvære mig, savner mig osv. Men jeg har svært ved ikke at tænke på det og føler, at jeg skal væk med tankerne, hvis forholdet skal fortsætte. Er det mig som overtolker, og er det bare fordi, hun har travlt, og jeg har mere fritid til at tænke på hende, eller er det et tegn på, at jeg ikke mangler så meget, og at hun ikke savner mig så meget? Og dybest set ikke elsker mig så meget?
Hilsen A, 22 år

SVAR:
Kære A
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Du skriver, at du er i et ret nyt forhold. I skal tidligt i jeres forhold undvære hinanden. Jeg forstår det, som det er dig der er rejst, og din kæreste der fortsat er i den vante og travle hverdag med gymnasium og sport på højt niveau.
Ikke nemt at undvære
Jeg læser dit spørgsmål, som at du savner hende rigtig meget og tvivler på, at hun savner dig ligeså meget. Det lyder i mine ører, som om du gerne vil have mere kontakt med hende og en større vished om, at hun tænker ligeså meget på dig, som du på hende. Det kan jeg godt forstå. Det er ikke nemt at skulle undvære hinanden, især når jeres forhold er så nyt, og I stadig må være nyforelskede.
Du har måske mest fritid
Du er i en ny hverdag, måske et sted hvor du ikke endnu har etableret en travl hverdag med rutiner og aktiviteter, venner osv. Det kan jeg selvfølgelig ikke vide med sikkerhed. Men jeg forestiller mig, at du har mere fritid end din kæreste og dermed mere tid til at tænke på hende, savne hende og undre dig over, hvorfor hun ikke reagerer hurtigere på dine sms’er.
Det lyder, som om din kæreste har en travl hverdag med et stramt skema. Ud fra det du beskriver, at I var/er meget forelskede og brugte meget tid sammen, tænker jeg, at det nok er svært for hende, at du er rejst. For at overleve det savn fordyber hun sig måske ekstra meget i alle de ting, hun skal. Så gør det ikke så ondt at savne dig. Hun skriver jo, at hun stadig elsker og savner dig.
Mine forslag til dig
Mit forslag til dig er, at du skal prøve ikke at tolke så meget på, hvor hurtigt hun svarer dig på sms, og om det burde være hurtigere og oftere, hvis hun virkelig savner og elsker dig. De tanker kan du alligevel ikke bruge til noget. Det lyder, som om dine tanker kører i ring omkring noget, som du ikke er herre over. Det er svært for jer begge at undvære hinanden, men det er vilkårene lige nu.
Jeg foreslår, at du fordyber dig, hvor du er. Giv fokus til din egen hverdag, de mennesker eller opgaver, der er omkring dig. Få det bedste ud af dagene og stol på, at din kæreste er der for dig, selvom I ikke kan have kontakt så ofte.
Tillid er nøgleordet
Langdistanceforhold handler virkelig meget om at have tillid til hinanden. Hvis ikke man har det, bliver det ulideligt at udholde. Hvis du har tillid til, at hun elsker dig, kan du med ro i hjertet bedre nyde at være, hvor du er.
Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre:
Langdistanceforhold – kan det fungere?
Hvordan klarer jeg vores langdistanceforhold?
Håber mit svar kan give dig lidt mere ro i sindet eller viden om, hvad du kan gøre.
De bedste hilsner fra
Bente Mathiesen