Låst fast og drømmer om en anden. Er det rigtigt at slutte forholdet?
Kære Adam og Eva.
Jeg har brug for hjælp til at skubbe mig i den rigtige retning, for jeg kan næsten ikke selv finde ud af det i mit hoved mere.
Jeg har været sammen med min fyr i 2 år, og vi har kendt hinanden som venner i 4 år.
Jeg er uddannet kørelærer og har min egen virksomhed, som kræver meget, meget tid.
Han laver ingenting, efter han blev student i sommers.
Han går derhjemme, hvor han bor hos sin mor og spiller playstation og træner fitness. Han er 1 år yngre end mig.
For et halvt år siden gik jeg fra ham, fordi jeg synes, vi bare snakkede forbi hinanden og diskuterede over små ting.
Jeg følte ikke, han kunne lide mig, fordi jeg var lidt ligegyldig for ham, når jeg besøgte ham. Han spillede stadig bare playstation.
Jeg slog op, og han var i chok.
Jeg forklarede, jeg ikke følte mig værdsat og elsket. Jeg gjorde meget for at få ham ud og være glad. Jeg skrev hans ansøgninger til at kunne få job osv.
Jeg fortrød kort tid efter, og stille med tiden har vi fundet sammen igen.
Han forguder mig nærmest nu, han har virkelig ændret sig efter bruddet sidste gang.
NU ER VI I SAMME SPOR SOM FØR.
Vi diskuterer hele tiden over små ting..
Vi er konstant irriteret på hinanden.
Dog med lidt ændringer..
Jeg bor i et lille hus selv og er blevet en rigtig karriere kvinde.
Han laver stadig ingenting.
Jeg nyder min tid alene i mit hus, og det er som om, denne gang er det mig, der ikke rigtig gider mere.
Jeg finder på undskyldninger, så han ikke kan komme og besøge mig, fordi jeg hellere vil være alene.
Det, der så har fået mig til at tænkte på min fremtid, er:
Jeg har drømt drømme om at gå fra ham, at han går fra mig.
Så har jeg drømt om en fyr, jeg altid har set lidt op til og altid har synes var en spændende person.
I drømmen fik jeg virkelig teenage sommerfugle i maven, og den følelse har jeg aldrig haft med min kæreste.
Jeg er 24, jeg vil gerne have børn, en mand og en fremtid med en, som har nogle ambitioner.
Det ser jeg bare ikke med min kæreste nu...! Han vil intet med sit liv pt, tiden går bare, og jeg bliver ikke yngre.
Hvordan kan man fortælle det her, og er det, det rigtige at slutte det?
Mvh
Den fastlåste, 24 år

SVAR:
Kære fastlåste
Tak for din henvendelse.
Jeg vil gerne begynde med dit spørgsmål: ”Er det rigtigt at slutte forholdet?” Det kan jeg ikke svare på, da det helt din egen beslutning, som du selv må tage. Jeg kan derimod forsøge at bringe forskellige overvejelser i spil, som kan hjælpe dig til afklaring om, hvad du vil her og nu, og hvad du gør fremadrettet.
Hvad binder jer sammen?
Det første, der slår mig, når jeg læser din mail, er, at I ikke har nogen egentlige forpligtelser overfor hinanden. I er ganske vist kærester, men I bor hver for sig, og I har hverken fælles økonomi eller børn, så på den måde er det meget nemmere. I vil kunne såre hinanden, ja, men I er ikke forpligtet på hinanden, og der er heller ikke en masse ydre ting, der binder jer sammen. Hvis jeg skal være lidt fræk, virker det nærmest som om, at det eneste, der binder jer sammen, er et firårigt venskab, hvoraf I har været kærester i to år.
Uligevægt i et forhold giver problemer
Det er tydeligt, at der er en meget stor kontrast mellem jer. Du fremstår selvstændig og energisk med mod på tilværelsen og drømme om fremtiden. Din kæreste fremstår derimod som uselvstændig og med ringe initiativ. Han spiller playstation, og du skriver hans ansøgninger, han bor hjemme hos mor, og du har eget hus. Det er en uligevægt, som er dømt til at give problemer, så uanset om I bliver sammen eller ej, skal den ændres, da det vil fastholde jer i struktur med dig som dominerende og ham som underkuet, og som muligvis er en del af årsagerne til jeres skænderier.
Vigtigt at kunne tale om de svære ting i forholdet
Du skriver ikke, hvordan I havde det sammen, inden du slog op. Var det ligesådan dér, eller er det noget, der er sket siden? Hvis han har ændret sig radikalt, kan det bl.a. skyldes, at han er fyldt op at frygt, for at du går fra ham, eller at hans eksamen har krævet langt mere af ham, end man regner med. Uanset årsag er det dog noget, som du bliver nødt til at italesætte, for det vil formodentlig være utopi at tro, at han gør det, da det virker som om, at han overlader al intiativ til dig, når der er noget, der er ubehageligt. Det er muligvis kendetegnende for hans måde at regagere på vanskeligheder, at han billedeligt talt spiller død, så han undgår at forholde sig til det svære. Det ligger dybt i ham og foregår ubevidst, og når du trækker dig fra ham og forsøger at undgå ham, øger det formodentlig kun hans passivitet og dermed din irritation.
Fortæl om dine behov og vær nysgerrig på hans
En måde, som du kan møde ham på, er at fortælle ham hvilke drømme, du har om fremtiden og dele hvilke tanker, du har om ham. Spørg ham om hvilke drømme han har og hvilke tanker, han har om dig. Jeg tænker, at sådan en dialog kan være klargørende for dig og hjælpsom for ham, hvis han kan indgå i den. En anden måde, som kan klargøre, hvad du vil med jer, er at tænke på, hvad der er godt ved din kæreste, hvad faldt du for i sin tid, og hvordan mærker du hans kærlighed. Overvej også, hvad der binder jer sammen. Brug evt. kontrasterne som jeg beskrev ovenfor og læg jeres mange skænderier til.
Drømme kan give vigtige oplysninger
Du beskriver også, at du drømmer om en anden mand, som du, i drømme, oplever at være forelsket i. Drømme er ikke sandheden men fortæller os tit noget meget vigtigt om vores længsler og savn. Det, at du oplever sommerfugle i maven, viser, at du ønsker noget meget dejligt. Det er dog ikke ensbetydende med at det er den mand, som skal blive din kæreste. Faktisk vil jeg foreslå, at du, i en periode, giver dig selv tid til at lande og finde ud af at være alene, hvis du bryder med din kæreste.
Jeg håber, at mit svar har givet dig mod til at vælge det rigtige, også selv om det er svært. Store valg er ofte svære, fordi de også indebærer fravalg og gør os skyldige og ansvarlige. Det er ikke rart, men det er kun os selv, der kan vælge, og nogle gange tager det frygtelig lang tid, før vi er klar til det.
M.v.h. Henrik