Kristen teenager og forelsket – jeg synes ikke, Gud hjælper mig

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er en kristen dreng på 14 år. Jeg skriver en andagt om dagen, som jeg lægger ind i en gruppe på Facebook, og jeg beder Gud om hjælp meget ofte, men jeg synes ikke, der sker noget. Det føles, som om han hele tiden minder mig om, at han er der, men jeg får ikke hjælp ...

Sagen er den, at jeg er blevet forelsket i en pige, og jeg er kun 14 år gammel. Hun går i min klasse og er også kristen, og hun er fantastisk. Hun er meget anderledes end alle de andre, og derfor kan jeg rigtig godt lide hende. Der er bare det problem, at jeg har bedt til Gud konstant i 1½ år, og han har stadig ikke hjulpet mig på vej.

Jeg ved godt, at jeg bliver nødt til at vente, men jeg ville så gerne lade hende vide, at jeg elsker hende, og at jeg aldrig vil stoppe med det. For jeg vil ikke blive kæreste med hende for at have en kæreste; faktisk vil jeg ikke have en kæreste endnu, når jeg kun er 14, men jeg vil gerne blive kæreste med hende om nogle år og gifte mig med hende og aldrig skilles fra hende. Men det kræver jo, at hun elsker mig. Jeg ved, at hvis jeg skriver det hele til hende, kan det gå galt, og måske mister jeg kontakten med hende eller finder ud af, at hun ikke kan lide mig, så jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Skal jeg vente, give op, eller fortælle hende alt?

Hvis I ikke har noget svar, kan I så måske bede for mig? For det vil hjælpe mig meget at vide, at andre beder.

S, 14 år

SVAR:

Kære S

Mange tak for dit meget ærlige brev. Hvor er det flot og stort af dig at skrive. Jeg tænker, du har lagt mange overvejelser i at tage kontakt til os.

Ung og forelsket

At være forelsket er ikke noget, man altid lige selv vælger. Gud har skabt mennesket med følelser – også med følelsen forelskelse. Gud ville os det kun godt, da han skabte os med denne følelse. Jeg vil ikke sige, at du er for ung til at få en kæreste, men jeg synes, det er meget fornuftigt af dig at tænke dig rigtig godt om. Og det kan jeg fornemme, at du gør. Som du skriver, ved du ikke, om hun også har nogle følelser for dig. Måske det kunne være godt at finde ud af det.

Jeg kender flere, der blev kærester, da de var 13-14 år, som er blevet gift. For nogle fungerer det at finde sammen tidligt. (Jeg var selv 16 og blev gift som 21-årig). For andre fungerer det ikke.

Gode overvejelser

At du allerede nu tænker, du gerne vil giftes med hende, beskriver helt klart dine følelser for hende, men det er nok ikke det, du skal starte med at fortælle hende. Nogle overvejelser er gode at have med på vejen, fx: Skal du på efterskole? Der sker rigtig meget på en efterskole, og for mange kan det være svært at blive ved med at have kontakten med en kæreste eller ens venner, der måske er på en anden efterskole.

Jeg tænker, ud fra det brev du har skrevet, at du er en dreng med mange overvejelser, og jeg er sikker på, at du også her vil gøre dig gode overvejelser om det.

Giv dig god tid

Mit råd til dig vil være: Lær hende godt at kende. Find ud af, om hun måske også har nogle følelser for dig i den måde, hun er på. Snak med en god ven om det, måske han kan hjælpe med at se nogle af tegnene. Men vigtigst er: “Giv dig god tid”. Jeg kan desværre ikke sige, at du bare skal “Go for it!” og jeg siger heller ikke, at du er for ung til at have en kæreste, for det mener jeg ikke, du er. Men det er vigtigt, at I kender hinanden godt, og at I måske også får snakket om, at hvis I skal være kærester, hvordan I så gerne vil være par sammen.

Gud taler på mange måder

Det er længe, du har bedt til Gud om hjælp, og jeg tænker, at Gud vil svare dig. Nogle gange opdager vi bare ikke, hvad han siger til os, fordi vi måske er meget bevidste om, hvad vi selv lige tænker er rigtigt eller forkert. Ofte finder vi Guds svar igennem bøn, tanker eller hvad andre mennesker siger til os. Gud taler til os på mange måder. Og han svarer dig.

Du spørger, om jeg vil bede for dig. Det kan du tro, jeg gerne vil, og her er den bøn, jeg vil bede for dig:

Kære Gud.
Tak fordi du har skabt S lige så vidunderlig, som han er.
Gud, tak fordi du har skabt os som mand og kvinde.
Tak fordi du har skabt os med følelser.
Gud, jeg beder dig hjælpe S med at finde ud af, hvad han skal.
Hjælp du ham med at finde den rette vej at gå på.
Vær du med ham og vejled ham, så han kan se, hvad der er det rette at gøre.

Håber du kunne bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Du kan måske også finde lidt råd og inspiration ved at kigge på disse artikler og svar på hjemmesiden: Den eneste ene og Kæreste.

De bedste hilsner fra
Lene