Krænket af storebror – angst for at blive pædofil
Hej Adam og Eva. Jeg synes, at jeg onanerer for meget, og måske har det noget at gøre med, at jeg får nogle tvangstanker om, at jeg er pædofil. På grund af at jeg selv er blevet krænket en gang af min bonus-storebror, så er jeg begyndt med at få de tanker, så jeg tog mig sammen og fik snakket med min mor. Så nu er vi ved at få styr på tingene.
Men tror, at jeg onanerer meget, fordi jeg er bange for at skulle begynde at tænde på små piger, og nu er jeg træt af det og har faktisk slet ikke lyst til at onanere og har aldrig haft det, hader det og vil af med det. Men kan man stoppe med at onanere, eller er jeg tvunget til det???
M, 14 år

SVAR:
Kære M
Tak for dine spørgsmål og din åbenhed om dine tanker og onani. Det er så godt, at du har fået snakket med din mor om dine tanker om pædofili. Det at få snakket om tingene er ofte en stor hjælp til at gøre svære tanker mindre spændende. Pædofili er forbudt, men det betyder jo ikke, at du har gjort noget forkert ved at have tankerne, for tanker kan ingen af os styre. Det er det, som tankerne får os til at gøre, der kan have fatale følger. Du har valgt at dele dine tanker med din mor, og det kan du ikke få nok anerkendelse for. Det er super godt.
Behov for endnu flere snakke
Du har selv mærket, hvordan det er at blive krænket af en, du måske havde tillid til. Det er virkelig ødelæggende, hvis det ikke bliver bearbejdet. Du skriver ikke, om du også har fået snakket om det, men hvis du ikke har, vil jeg kraftigt anbefale, at du også får snakket med evt. din mor om det. Det vigtige for dig er, at du får snakket med en om, hvad det har gjort ved dig. Ved at få bearbejdet det, vil risikoen for at du kommer til at krænke en anden blive væsentlig formindsket.
Onani
Det bringer mig videre til dine problemer omkring onani. Du har tilsyneladende fundet ud at, onani kan få dine tanker om pædofili til at gå væk for en tid. Det er rigtig godt fundet ud af og godt, at du derved undgår at føre dine tanker om pædofili ud i handling.
Det alvorlige ved at du bruger onani til at fjerne de tanker, du ikke bryder dig om, er, at du tilsyneladende får et anstrengt forhold til din egen seksualitet, så du nu hader at onanere.
Vigtigt med et sundt forhold til seksualitet
Jeg tror godt, du kan holde op med at onanere. Når du ikke onanerer, vil der ske det, at der stadig bliver produceret sæd, og der vil komme en udløsning om natten, så der sker ikke noget ved ikke at onanere. Du kan læse mere om det i vores artikel Drengens kønsorganer.
Det er bare ikke noget godt mål i sig selv at holde op med at onanere. Det vigtigste, tror jeg, er at du får talt om/talt mere om det, at du er blevet krænket og dine tanker om pædofili.
Jeg synes, du skal tale mere med din mor om det, og I kan sammen overveje, om du skal tale med en psykolog eller en anden professionel om det for at sikre, at du får et sundt forhold til din seksualitet. Måske vil det også kunne være en hjælp til at se på en ny og positiv måde på det at onanere/din seksualitet.
Læs gerne denne artikel, som du også kan tale med din mor om: Om seksuelle overgreb.
Kærlig hilsen
Jens Ole Clausen