Kondomet sprang og jeg tør ikke tage en test - hvad gør jeg?
Hej. Jeg har virkelig et stort problem. Mig og min kæreste har været sammen i et halvt år, og vi havde samleje for første gang for nogle uger siden. Fordi kondomet sprang, er jeg bange for at være gravid nu, da vi ikke lagde mærke til noget i starten.
Jeg tør simpelthen ikke at tage en test, fordi jeg er så bange for den kunne være positiv! Hvad skal jeg gøre?
Sanela, 18 år

SVAR:
Kære Sanela
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan høre ud fra dit brev, at du er bange for at være blevet gravid, men jeg kan desværre ikke svare helt konkret på det. For selvom kondomet sprang, er det ikke sikkert, at du er gravid. Det er din menstruationscyklus, der bestemmer, hvornår den sender et modnet æg ud til befrugtning. Det kan du læse mere om her:
Cyklus
Få klarhed for om du er gravid.
Du er bange for, at hvis du tager en test, så viser den positiv. Jeg kan godt forstå din frygt, men ved at undlade at tage den fastholder du dig selv i frygten for det uvisse. Frygten for det uvisse kan være altoverskyggende og den kan forhindre dig i at komme videre. Du er nødt til at tage en test for at få ro. Hvis den så er positiv, så er der andre spørgsmål, du og din kæreste skal tage stilling til og det må I meget gerne stille herinde eller kontakt HvadNu.dk eller Abortlinjen som der også er link til i denne artikel:
Uønsket gravid - hvad gør du?
Sex og tryghed
Hvis testen viser negativ kan du slappe af igen, men så vil jeg foreslå dig og din kæreste at overveje, hvad I vil med jeres sexliv fremover, om I er parate til at have sex. Hvis I fortsat vælger at have sex, så vil jeg opfordre jer til at overveje, om I skal benytte en anden prævention sammen med kondom i det tilfælde, at det skulle ske igen. Desuden er det også vigtigt at huske, at ingen prævention er 100 % sikker, så det ville også være godt at få snakket med din kæreste om, hvad I vil gøre, hvis du evt. bliver gravid.
Prævention
Værd at vente på
Vær ikke alene
Til sidst vil jeg gerne sige til dig, at det er vigtigt, at du ikke er alene med dine bekymringer. Du skriver ikke noget om, hvor din kæreste er i alt dette her. Men det er vigtigt, at du er omgivet af mennesker, der elsker dig og støtter dig, især når frygten for at tage en test fylder så meget. Tag testen mens du er sammen med din kæreste eller en rigtig god veninde, så du ikke er alene.
Hvis du stadigvæk har spørgsmål eller ikke synes, jeg har svaret fyldestgørende, skal du endelig skrive igen.
Med venlig hilsen
Hannah Søvndal