Sex uden kondom - kan hun være gravid af præsperm?
Hej. Jeg er en dreng på 14, som har en sød, smuk kæreste på 15. I går, da jeg var sammen med min kæreste, prøvede jeg at stikke den op uden kondom. Det føltes 1000 gange bedre på hende og mig, men skyndte at trække den ud og kom på dynen. Jeg tænkte, om der kan være chance for, at hun er gravid på grund af præspærm
Magnus, 14 år

SVAR:
Kære Magnus
Du spørger om, hvad risikoen er for, at din kæreste er blevet gravid af præsperm. Det afhænger helt af, hvor kvinden er i sin cyklus, altså om hun har ægløsning på det tidspunkt, I var sammen. At manden trækker sig, før han kommer kaldes afbrudt samleje. Risikoen for at blive gravid ved afbrudt samleje er ikke særlig stor, men den er der. Ud af 100 par, der praktiserer afbrudt samleje som prævention, vil 10-15 af parrene blive gravide i løbet af et år. Men da er der tale om regelmæssigt samleje. Det er altså ikke en særlig effektiv form for prævention.
Hvis I ønsker at have samleje uden brug af kondom, bør I overveje andre former for prævention som fx p-piller.
Læs også:
Kan jeg blive gravid af "præsperm"?
Kan jeg være gravid efter sex uden kondom?
Har du talt med nogen om det?
Du har skrevet dit brev, fordi du er bekymret for, om din kæreste er blevet gravid. Du er 14 år, og det er en ung alder til at have sådanne bekymringer. Har du delt dine bekymringer med nogen, fx din kæreste eller dine forældre, eller går du med dem selv? Det kan være din kæreste allerede har fået sin menstruation, så der ikke er noget at bekymre sig om. Eller måske er hun også bekymret?
At have sex forpligter også en til at tænke på konsekvenserne af det. Har I snakket om, hvad I vil gøre, hvis hun f.eks. er blevet gravid? Det er der flere artikler om her på adamogeva.dk.
Uønsket gravid - hvad gør du?
Pas godt på dig selv og hinanden
Nu har jeg skrevet lidt til dig om graviditet og prævention. Men sex er meget mere end det kropslige. Det er også et dybt følelsesmæssigt engagement. Det påvirker vores følelser og kan sætte dybe spor i vores sind. Tryg sex er sex, hvor man ikke skal være bange for at involvere sig 100%, og hvor man er tryg ved hinandens kærlighed. Jeg vil udfordre dig til at overveje, om du/I er helt klar til det sexliv, I har taget hul på. Det er noget, vi skriver en del om her på AdamogEva.dk
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Kærlig hilsen Signe