Kørt rigtig sur i det daglige familieliv og parforhold - hvad gør jeg?
Jeg er gift på 14. år, 4 børn i alder 4.5.11.12. Gift med en meget temp. fuld mand. Han er som sådan sød og rar overfor vores drenge, men det er mig, som arbejder, mig som passer, læser, laver mad og reng. osv osv.
Så jeg har mistet totalt lyst til sex. Aner ikke hvad vi skal tale om. Jeg kan ikke engang sige, jeg elsker ham. Hvad gør jeg her? Går fra ham? Ja, men hvad med økonomi og hus og alt. Hvor henvender jeg mig i denne tid? Øv er kørt rigtigt surt i det her, hjælp.
Hilsen Jeanette, 41 år

SVAR:
Kære Jeanette
Jeg fornemmer, at du er ved at køre godt og grundigt træt i hverdagens opgaver. Du har arbejde, 2 store og 2 små børn, som kræver opmærksomhed og hjælp på hvert deres niveau. Desuden er det dig, der gør rent, læser lektier, laver mad og mange andre ting, som de voksne må gøre for at hjemmet kan fungere.
Det lyder som om, din mand ikke arbejder, er han arbejdsløs, pensionist eller syg ???
Mange ubesvarede spørgsmål
Hvad er årsagen til, at han ikke tager del i hjemmets arbejdsopgaver?
Er han syg/handicappet, eller sidder han i sofaen og ser TV hele dagen?
Ja, ulempen ved mail er, at jeg ikke kan få svar på årsagen til jeres situation, så jeg vælger flere løsningssvar, og håber, at der er noget hjælpsomt for dig.
1: Den helt nødvendige samtale
Ved han, hvordan du har det? Kan du tale med ham om det, evt. vise ham dit brev til Adam og Eva, eller er han så temperamentsfuld, at du ikke tør?? Er han et magtmenneske, som styrer dig? Hvis du er bange for hans temperament og konsekvensen af, at du har spurgt om hjælp, så må du kontakte en terapeut, så du kan få hjælp, det kan ikke klares pr. mail.
Jeg bemærker, at du skriver, at han er en meget temperamentsfuld mand. Han er sød og rar overfor jeres drenge. Hvordan er han overfor dig???
2. Bryd rutinen
Der er en anden mulighed, nemlig at I har tillært jer nogle rutiner, som nu er ved at dræbe jeres kærlighed. Hvis det er tilfældet, vil jeg udfordre dig til en kæmpe opgave, som umiddelbart kan virke, som om jeg også vil kræve meget af dig. Jeg gør det på baggrund af, at du ikke længere trives med jeres ægteskab og, at du har taget initiativ til at bede om hjælp.
Og nu opgaven, find pasning til jeres børn, inviter din mand på en god middag, hans livret (om det er ude eller hjemme kan evt. jeres økonomi afgøre) inviter ham til at snakke om jeres fælles liv, hvorfor I valgte hinanden, (du kan begynde med at fortælle ham, hvorfor du faldt for ham) snak om de drømme I havde/har for et familieliv, for jeres eget liv.
Læs: Gary Champman: Kærlighedens 5 sprog
På et tidspunkt vil det være naturligt at snakke om en fordeling af hjemmets arbejdsopgaver. Læs gerne denne artikel:
Hverdagen i hjemmet
3. Når kvinden selv tager for stort ansvar fra starten
En tredie mulighed kan være, at du er hurtig, dygtig og effektiv, så din mand ikke kan nå at udføre arbejdet, inden du er begyndt. Og at det, han engang gjorde, var forkert, fordi det ikke blev gjort på din måde.
Det er en fare for nogle kvinder, at de forventer, at deres mand deltager i arbejdet i hjemmet, men det SKAL være på hendes måde, præmisser og tidspunkt. Efter kritik holder han måske op med at deltage, sidder i sofaen og konen går sur og vred omkring. Det giver et usundt klima i hjemmet, og giver kærligheden svære vilkår.
4: Skilsmisse
Du overvejer skilsmisse, hvilke fordele vil det give dig? Og hvilke ulemper?
• Hvis du får forældremyndigheden, er du fortsat alene om arbejdet, også med at passe, læse lektier, laver mad og reng. osv osv
• Hvis du ikke får forældremyndigheden, får du masser af tid, men du må undvære dine børn.
• Får I delt forældremyndighed, får du nogle dage, hvor du er alene, og kan anvende tiden til dig selv, interesser, sport, hobby osv. Hvis det er det, du længes efter, kan der så være mulighed for, at du kan få noget tid til dig selv nu, i jeres ægteskab.
Giv dig god tid til at tænke efter og skrive en liste med positive og negative ting ved at blive i ægteskabet med din mand, dine børns far. Jeg har blot skrevet nogle få overvejelser.
5: Lysten til sex
Lysten til sex begynder ikke i soveværelset for kvinder, men er i højere grad afhængig af stemningen i husets andre rum, føler du dig værdsat i køkkenet ikke som kogekone, men som en der udfører et vigtigt job, at familien får næringsrig kost. Føler du dig som rengøringskone, og ikke en værdsat medarbejder, fordi du holder hjemmet rent og hyggeligt. Føler du dig som en selvfølge for din mand, en som må opfylde hans behov. Ser han dig som en lækker kvinde, du har brug for at høre det. Og han har også brug for at vide, hvordan han er betydningsfuld for dig.
Flyt focus - spejd efter det positive
Jeg vil udfordre dig til at flytte fokus til din mand, hvad kan du sige ham tak for i dag, sig du elsker ham, også selvom du ikke lige mærker det, og du vil opdage at følelsen kommer igen – efterhånden. I har jo engang været smask forelskede.
Søg yderliger hjælp og inspiration
Jeg sender nogle henvisninger og link, som du måske kan finde hjælp i, baggrund for besvarelserne er anderledes end din, men svarene vil jeg udfordre dig til at læse, og tage de ting til dig, som kan hjælpe dig.
om PREP-kursus
om Parseminar.dk
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis
Den nødvendige tilgivelse
Kærlighed og forelskelse
Læs også andre artikler fra hjemmesiden, som du kan have glæde af:
Hvordan redder jeg vores parforhold?
Er min kones tjat mere end flirt?
Jeg ønsker dig en god fremtid.
Og du er velkommen til at kontakte mig igen, hvis du har brug for det.
Kærlig hilsen
Birgit Rahbek