Knude under forhud - kan det være kræft i penis?
Hej, jeg har for et par uger siden opdaget en form for knude under min forhud, og jeg er bange for, at det muligvis kan være kræft. Den gør ikke ondt på nogen måde og er mest synlig og mærkbar, når jeg har erektion.
Jeg er meget flov over det og vil gerne vide, om det er noget alvorligt, som der skal tjekkes?
På forhånd tak
C, 20 år

SVAR:
Kære C
Det er umuligt for mig at sige, hvad det er for en knude, som du har opdaget under din forhud. Det kræver, at en læge ser og føler på den. Desuden er det vigtigt, at vide noget om din seksualadfærd.
Det kan være alt fra en talgkirtel til kønsvorte til kræft. MEN kræft på penis er meget sjælden og ekstrem sjælden hos unge. Så alene ud fra hyppigheden af kræft, synes jeg, at du kan tage det helt roligt og vælge at se det an en uge eller to, før du går til læge. Men hvis du vil have en afklaring nu, må du se at komme af sted. Meget få mænd synes, at det er rart at skulle vise penis frem, men det bliver du nu nok nødt til. Og for lægen er det jo blot et arbejde!
Venlig hilsen
Lars Dysager