Knopper og røde områder på penishovedet – hvad er det?
Jeg har i noget tid søgt efter svar på mit spørgsmål på jeres hjemmeside, men det er ikke lykkedes mig at finde en i samme situation som mig ...
Jeg har i det seneste stykke tid oplevet røde områder og knopper på penis, der kan komme og gå en gang imellem. Mængden af disse knopper, som er nogenlunde samme farve som resten af glans, kan variere fra gang til gang. De hverken klør eller svier.
Disse knopper og røde områder er dog lidt mere følsomme end resten af penishovedet, når der er direkte kontakt med fx mine fingre. Jeg mærker intet til dem, når jeg onanerer, hvilket jeg kun gør 1-2 gange om ugen.
Der er ikke tale om talgknopper, da de sidder oppe på selve penishovedet.
Jeg er ikke seksuelt aktiv, så jeg mistænker det ikke for at være en kønssygdom.
Hvad kan det skyldes? Og er det her normalt?
O, 15 år

SVAR:
Hej O
Ikke noget farligt
De røde områder, du beskriver, lyder meget fredelige. Da du ikke har været seksuelt aktiv, er du ikke smittet med en sexsygdom. Hvis det ikke er hvide knopper, er det, som du selv skriver, ikke talgknopper. Du har ingen kløe eller svie, hvorfor det ikke er svamp. Muligvis er det bare irritation, fx efter du har onaneret og måske været for hård ved det følsomme penishoved.
Gå til din læge, hvis det bekymrer dig
Jeg kan desværre ikke give dig et endegyldigt svar, da jeg ikke kan se, hvordan det ser ud. Men jeg tror ikke, det er noget, du behøver bekymre dig om eller tænke mere over. Hvis du bekymrer dig, synes jeg, du skal få en tid hos din læge. Din læge er vant til se på den slags.
Kærlig hilsen
Signe