Kløe i skeden - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse. Jeg har i længere tid haft kløe i skeden, og det holder ikke op. Jeg har prøvet at vaske mig 'forneden' og sove nøgen, så mit underliv får lidt luft, men det hjælper ikke!

Jeg er rød på skamlæberne (Tror jeg nok de hedder), og synes også jeg kan se nogle bittesmå hvide knopper.

Men det underlige er, at det kun er rødt og med knopper i højre side (Højre skamlæbe), hvor der ikke er noget i venstre side...

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, jeg har prøvet at give det lidt tid, men det er ikke blevet meget bedre. Jeg tør ikke spørge min mor eller søstre, for jeg synes, det er utrolig pinligt, og jeg tør ikke gå til lægen, da jeg aldrig er blevet undersøgt 'dernede' før, og det er et meget pinligt emne.

Det skal lige siges, at jeg er jomfru og meget uerfaren mht. disse ting!

Please hjælp mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg er ved at blive idiot af hele tiden at skulle finde diskrete måder hvorpå jeg kan klø mig.

Venlig Hilsen den anonyme, 15 år

SVAR:

Kære anonyme pige

Du skal vide, at det kan være svært at vide, hvad der er i vejen, når jeg kun har din forklaring og ikke selv har set problemet. Jeg synes til gengæld, at du har forklaret dig godt og givet mig mange relevante oplysninger, som hjælper mig til udelukke nogle ting. Du skriver blandt andet, at du er jomfru. Jeg antager, at det også betyder, du ikke har haft anden seksuel omgang, som oral sex eller kønsdele mod hinanden. Dette udelukker sexsygdomme; såsom herpes.

Svamp eller bakteriel ubalance

Mit bedste bud er, at du enten har fået svamp eller en bakteriel ubalance i underlivet. Begge dele giver rødme, smerter, svie og ubehag i skede og på kønslæberne. Man kan få svamp og bakteriel ubalance af flere grunde, og det er ret ’normalt’ blandt kvinder og unge piger, som allrede er kommet i puberteten. Blandt andet kan ændringerne i skedens pH-værdi i løbet af menstruationscyklussen føre til bakteriel ubalance. Prikkerne/knopperne tror jeg er ganske almindelige talgknopper, som er harmløse.

Du bliver nødt til at kontakte din læge

Det kan være svært selv at afgøre, hvad det er, derfor vil jeg råde dig til at tage en snak med din mor eller en anden voksen, som bagefter vil kunne tage med dig til læge og få det undersøgt. Jeg ved godt, det kan være en meget svært og pinlig samtale, men du får brug for en, som vil kunne støtte op omkring dig, når du skal til lægen. Du skal også huske, at det er lægens arbejde og lægen er vant til at se på folk uden tøj og formentligt har set meget, der er langt værre.

Du vil muligvis kunne slippe for en underlivsundersøgelse ved at ringe til din læge i telefontiden og forklare lægen din situation. Måske kan lægen ved at spørge ind til tingene komme frem til en diagnose. Telefontiden plejer hos de fleste læger at ligge mellem kl. 8-9.

Held og lykke

Birthe Rasmussen