Kløe efter barbering af kønshår, hvor hurtigt vokser de ud igen?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en dreng på 14 år og har næsten lige barberet mine kønshår imens jeg var i bad, og da jeg havde gjort det begyndte det at klø. Jeg vidste ikke hvad det var og jeg kiggede, og jeg kunne se lidt huller der, hvor jeg havde barberet. Hvor lang tid tror du der går før håret vokser ud igen?

Rasmus, 14 år

SVAR:

Kære dreng på 14 år.

“Huller" efter barbering

De huller du skriver om, har jeg tolket til at være “sår”, og det kunne godt være at du har brugt for mange kræfter under barberingen og trykket hårdt mod huden. Så kan man nemlig godt komme til at skrabe hul. Derudover er det vigtigt, at du bruger en skarp og ny skraber, for den er meget bedre, hvis man vil undgå ridser i huden, og de bakterier som kan gemme sig i eventuelle sår. Bakterierne kan irritere huden og i nogle tilfælde give betændelse der, hvor hårene sidder.

Hårene vokser ud igen

Du kan opleve en del kløe, når hårene er på vej ud igen. Når hår er blevet barberet væk, er det blevet skarpt/spidst, og det kan meget nemt give en irriterende kløe. Hårene begynder at vokser ud igen med det samme. De vokser langsomt, så du må være tålmodig.

Venlig hilsen Karen Klitlund Børty