Ked af min vægt – har I nogle gode kostråd?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 17, som altid har været slank og lille af størrelse. Men de sidste år har jeg taget en del på. Jeg ved ikke hvor meget, men jeg ser ikke ud, som jeg har gjort, og som jeg gerne vil. Jeg har fået nogle rigtig dårlige madvaner og har prøvet at stille en masse regler op for mig selv, som jeg hele tiden bryder. Det er svært, for jeg føler mig sulten hele tiden.

Det påvirker mig rigtig meget, og jeg vil så gerne have nogle gode råd til, hvordan jeg kan begynde at spise sundt. Jeg er sikker på, at jeg så også vil få det bedre med mig selv.

Vh H, 17 år.

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære H

Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig fint, at du her får sat ord på det, du går og spekulerer på. Du berører en problematik, som mange piger er optaget af.

Du nævner hvor høj du er, men ikke hvad du vejer. I virkeligheden er det vel også lige meget, hvad du vejer. Det der tæller er, at du ikke selv er tilfreds med din krop og synes, den har udviklet sig på en måde, som du ikke synes den skal fortsætte med.

Et godt selvværd er godt

Jeg fornemmer på dit brev at du egentlig har det godt med dig selv, men at du bare har et problem, du gerne vil have løst. Det er dejligt at mærke, at du har det sådan, så ved du også, at din værdi som menneske ikke ændres bare, fordi du ser anderledes ud, og det er rigtig vigtigt.

Godt at være obs på sin vægt

Det er jo rigtig fint at være bevidst om sin vægt og være obs på ikke at veje for meget. Det er vigtigt, fordi de vaner man tillægger sig, når man er ung, er ofte dem man fortsætter med, når man bliver ældre. Det er også fint, du selv tager ansvar for din krop og er bevidst om, at du vil bremse den udvikling inden det kører af sporet for dig.

Jeg har en fornemmelse af, at du endnu sagtens kan vende det og komme tilbage til din idealvægt igen. Lige nu er du så fokuseret på din vægt, og på det der ikke lykkes for dig, og netop derfor bliver det endnu sværere, og du bliver træt af dig selv.

Nogle enkle principper

Der er nogle enkle principper, jeg synes, du skal prøve at følge. Du skal for det første give slip på alle dine selvopfundne regler og nulstille hele systemet. Du stiller for høje krav til dig selv, som du alligevel ikke kan følge.

Du skal involvere en anden i dine tanker om din krop og din vægt, så der er nogen at dele det med (måske din mor).

Du skal ikke gå på uduelige slankekure, men derimod skal du sætte enkle regler for dig selv. Fx hver gang du har lyst til at spise et eller andet, skal du spørge dig selv: “På en skala fra 1 til 10, hvor sulten er jeg så egentlig nu?” og “Hvad kan jeg spise nu, som jeg har lyst til og som er lidt sundere?” Det er ud fra princippet: Små skridt til vægttab – der holder, som er en pjece fra Sundhedsstyrelsen. Ved små ændringer får man et varigt vægttab, der holder.

Jeg ved ikke, om du dyrker idræt? Det er godt at finde noget sport, som du kunne blive glad for. Det er vigtigt, at det ikke er en sur pligt at bevæge sig, men først og fremmest skal det være sjovt. Man taber sig ikke direkte af at dyrke motion, men det er med til at øge forbrændingen, man bliver stærkere i sin krop, får mere energi og bliver gladere.

Håber, du kan bruge mit svar til et eller andet, og at det giver mening for dig..

Du kan også læse svar til andre piger, som er bekymret for deres vægt:
Hvordan taber jeg mig så jeg får det bedre med mig selv?
Føler mig stadig tyk trods vægttab – er det en spiseforstyrrelse?
Vægttab og manglende appetit – hvordan tage på igen?

Kærlig hilsen
Marianne