Kan vores forhold holde til at min kæreste rejser i 6 mdr?
Hej, jeg er en mand på 24 år, der har mødt en fantastisk pige for knap 3 måneder siden. Vi har det virkelig skønt, og alt går rigtig, rigtig godt.
Jeg vil lige sige, at jeg har en søn, og pigen her fungerer allerede rigtig godt med ham også, så vi føler, at vi er meget seriøse, selvom vi ikke har kendt hinanden i så forfærdeligt lang tid.
Nå, men nu til sagen; min kæreste har sagt ja (før hun mødte mig) til et tilbud om at studere på et universitet i Melburne, AUSTRALIEN, i 5-6 måneder. Hun har for et par dage side fået grønt lys, og det er nu helt sikkert, at hun skal afsted i slutningen af januar.
Vi er begge overbeviste om, at vi nok skal klare det, men der er bare så ufattelig mange spørgsmål og bekymringer, der florerer rundt i mit hoved:
Finder hun en anden, imens hun er afsted?
Forsvinder gnisten, imens hun er væk? (Både hendes og min)
Bliver hun så ked af det, pga. savn, at hun kommer til at være sammen med en anden?
Det her var bare et par af de spørgsmål, som jeg står og tumler med.
Jeg er oprigtigt bange for, at jeg vil blive jaloux og såret, når vi snakker sammen, over at hun skal feste og møde andre fyre.
Endvidere bekymrer jeg mig rigtig meget, om hvordan vi bedst håndterer, at hun er væk. Hvordan skal jeg give hende den bekræftelse, som hun har brug for? - Og hvordan giver hun mig den, jeg har brug for?
Jeg vil gerne lige tilføje, at pigen her, er yderst tro, og jeg ved, at hun tænker om mig som hendes eneste ene. Så jeg er ikke så bange for, at hun gør noget "dumt", men er rigtig nervøs for, at andre fyre gør. - Jeg er derfor godt klar over, at det er mig, den er "gal" med, men hvordan får jeg styr på mine tanker?
Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe, da jeg ikke ved, hvor jeg ellers skal gå hen..
De bedste hilsner, Anders, 24 år

SVAR:
Kære Anders
Dejlig at høre, at du har fundet dig en dejlig kæreste.
Du fortæller, at din kæreste skal være bortrejst i 6 måneder. Det må være næste ubærligt for dig, at jeres forhold skal udsættes for denne test så tidligt i forholdet.
Jeg ser sådan på det, at hver af jeres udfordringer består af to dele:
• En del, som I ikke kan gøre noget ved
• En del, som I godt kan gøre noget ved
Forsvinder gnisten, mens hun er væk?
I er ikke i stand til at styre følelsen af forelskelse. Forelskelser kommer og går. I kan ikke bevidst beslutte at være forelskede. Den del kan I ikke umiddelbart gøre så meget ved.
I kan alligevel gøre noget. I kan beslutte jer for, at I vil blive ved at dele liv med hinanden og være hinanden tro, mens I er væk fra hinanden. Det er et valg, I kan tage. Det er ligesom, når man bliver gift. Der lover man hinanden troskab, indtil døden skiller. I har på samme måde mulighed for at love hinanden troskab de næste 6 måneder.
Det siger jeg ikke, at I skal gøre, men det er en mulighed, I har. Hvis I føler, det er for langt at gå efter at have kendt hinanden i 3 måneder, forstår jeg det godt. Samtidig tænker jeg også, at det viser noget om, at jeres forhold stadig er ret nyt og at det er en seriøs udfordring, I står overfor. Der er ingen garanti for, at I kan bestå prøven.
Finder hun en anden, mens hun er væk?
Din kæreste kommer helt sikkert til at møde mange søde fyre, mens hun er væk. Det tænker jeg, at hun hverken skal eller kan gøre noget ved. Det kan eller skal du heller ikke. Det er den del, som I ikke kan gøre noget ved.
Om hun finder en anden, dvs. bliver kæreste med en anden? Det tænker jeg, at hun selv bestemmer. Det at blive kæreste med nogen, er ikke noget, der springer på nakken af en eller overfalder en om natten. Det er et bevidst valg. Man beslutter sig aktivt for “ja, jeg vil gerne være kæreste med dig”. Det er den del, som hun selv kan gøre noget ved.
Til gengæld kan du ikke gøre noget. Det betyder, at på dette punkt er du ladt helt i stikken. Du må nødvendigvis give hende fuldstændig fri til at leve det liv, som hun gerne vil, mens hun er væk. Og det er lige præcis her, det svære er, tror jeg. Kærlighed er baseret på fuldstændig frivillighed. Den kærlighed, som du gerne vil bevare og have fra hende, den skal hun give dig, fuldstændig frivillig. Derfor kan du ikke gøre noget, andet end at håbe, at den kærlighed, du giver hende, er nok til, at hun bliver ved at give dig igen.
Bliver hun så ked af det, at hun kommer til at være sammen med en anden?
Det er meget sandsynligt, at I kommer til at savne hinanden. Det ville være ret naturligt, når den man elsker højt er omme på den anden side af jorden. I kommer sikkert også til at gennemleve perioder, hvor I bliver kede af det, fordi I har svært ved at få kommunikationen til at fungere 100%, når I ikke er sammen og kan se hinanden i øjnene og røre ved hinanden. På den anden side kan det også være sådan, at din kæreste oplever så meget spændende, at hun ikke for alvor når at mærke savn på de 6 måneder. Hvis du så savner her hjemme i Danmark, kan det føles endnu sværere for dig. At disse følelser opstår, hører til den del, I ikke kan gøre noget ved.
Kommer hun til at være sammen med en anden?
“At være sammen med en anden” forstår jeg som “at gå i seng med en anden”. For mig at se, hører det til den del, som hun selv bestemmer. Det er ikke noget, som man “kommer til”, efter min mening. At gå i seng med en anden er en bevidst handling, med mindre man er temmelig beruset eller påvirket. Og hvis man var beruset eller påvirket, så var det en bevidst handling, at man blev det. Det er med andre ord helt op til din kæreste, om det skal gå sådan, eller det ikke skal. Det er et valg, hun tager. Desværre er det sådan, at heller ikke på dette punkt, kan du rigtig gøre noget. Du kan ikke gøre andet end at tro og forvente, at hun vil dig, når det er det, hun siger, at hun gør.
En kærlighedstest
Som du kan se, tænker jeg ikke, at der er ret meget, du kan gøre andet end at give slip og give kærlighed. Du kan ikke få nogen sikkerhed for, at jeres forhold kan holde til denne test.
Måske du kan forsøge at tænke positivt om det, der venter. Måske du kan tænke på det som en test.
Hvis jeres kærlighed kan holde til 6 måneders adskillelse, så er der rigtig god grund til at tro, at det kan holde til rigtig meget mere.
Modsat, hvis jeres forhold ikke kunne holde, så har jeres adskillelse fået afsløret, at der var punkter i jeres forhold, som ikke havde nok styrke til langvarigt troskab. Måske det kunne vise sig at være ok, at få dette afsløret nu frem for at få det afsløret om 1 eller 4 år?
Hvis din kæreste “kommer til” at have et sidespring, hvad fortæller det så om hendes person og karakter? Er hun så stadig din “fantastiske pige”?
Hvad tænker du?
Det er en svær udfordring, I står overfor og jeg ved ikke, om der er trøst at finde i det, som jeg her har skrevet. Mine sidste ord til dig skal være igen at minde dig om, at kærligheden er baseret på frivillighed. Derfor er du nødt til at give slip og overgive dig til “din skæbne”.
Jeg ønsker det bedste for dig og din store kærlighed!
Med venlig hilsen Benny
Leksikon
Læs mere her
Er du glad for dig selv?