Kan vi være "venner med fordele" uden at få følelser i klemme?
Hej.
Jeg er en pige på 17 år, som kom hjem fra efterskole sidste år. Derude havde jeg en virkelig god ven, vi var i en lang periode næsten bedste venner, da han hjalp mig meget, efter min eks-kæreste og jeg slog op. Det skal siges, at han er min eks' bedste ven.
Vi har 4-5 gange enten lavet noget seksuelt (aldrig samleje) eller kysset i fuldskab, hvor vi dagen efter er blevet enige om bare at glemme det, men det har stadig været en smule akavet efter. Men efter den femte gang snakkede vi så om, at der jo måtte være en grund til, at vi gjorde det, så vi blev enige om, at vi jo egentlig godt må. Vi er begge singler, så der burde ikke opstå noget problem! Så lige nu er vi lidt venner med fordele, hvis man kan sige det. Vi kysser og hygger os, men nu er det ikke bare i fuldskab, nu er det også, når vi er ædru.
Jeg er nervøs for, om jeg kan gøre det her uden følelser, jeg ved, at jeg ingen følelser har for ham nu, jeg er bare tiltrukket af ham. Vi har endnu ikke haft samleje, mest fordi jeg holder mig lidt tilbage.
Når jeg ikke er sammen med ham, har jeg vildt meget lyst til ham, men lige så snart vi så står over for hinanden, og chancen er der, så bliver jeg vildt usikker på mig selv. Jeg kan ikke springe ud i det.
Jeg er så begyndt at tænke på, om jeg hellere skulle stoppe det, mens legen er god - følelserne ikke er der, og vi endnu ikke har været sammen, eller bare springe ud i det? Jeg har jo lyst, det er bare følelserne, som jeg er bange for, der holder mig tilbage.
Der er forresten ingen af vores venner, der ved det.
Pige, 17 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit brev.
Du stiller et vigtigt spørgsmål, om det er okay at have “et venskab med fordele”, hvor man har noget kørende uden at være rigtige kærester. Jeg har hørt om flere, der har denne type forhold, hvor man isolerer sine følelser og lader den seksuelle lyst styre.
“Venner med fordele” har en høj pris
Jeg får lyst til at sige, at denne type forhold skal man holde sig fra. Min begrundelse for at sige sådan er, at jeg tror, det fører til forvirring, idet man, som du skriver, ikke kan finde hoved og hale i sine følelser og tanker i forhold til, hvad det er, man har gang i. Hvis man begynder at koble følelserne fra, er der fare for, at man “sælger” sin krop og udsætter den for noget, som bagefter ikke er rart at tænke tilbage på.
Sex og følelser kan ikke adskilles
Jeg tror helt klart på, at kærlighed og følelser hænger sammen, og at grundlaget for et kærlighedsforhold er, at man har gensidige følelser for hinanden og har lyst til at være sammen med den anden. – Alt andet er at snyde sig selv.
Hvorfor have noget seksuelt kørende med en person, som man ikke kan lide eller elsker?
Læs mere her: Sex og følelser
Hvad giver jeres forhold dig – hvad længes du efter?
Hvis du tvivler og ikke har følelser for din ven, så synes jeg, du skal overveje, hvad det er, du har gang i. Jeg synes, du skal overveje, hvad forskellen er på at være kærester og at “være venner med fordele”, og i den forbindelse hvad det er, du længes efter. I min verden er man mere end venner, når man begynder at kysse og have noget seksuelt sammen.
Find ro til at mærke efter
Jeg vil foreslå, at du holder en pause med at se ham, så du kan få tid og ro til at mærke efter, hvad du føler og vil. Du skriver, at han hjalp dig efter dit brud med din eks, og i den forbindelse opstod der måske nogle følelser mellem jer, fordi du var ked af det og havde brug for trøst? Og måske fik du aldrig rigtig mærket efter, hvad du følte for ham?
Sex er fint og følsomt
Jeg synes, det er godt, du har holdt dig tilbage i forhold til samleje med din ven. Sex skal man ikke dele ud til hvem som helst; det skal man gemme til en helt særlig person. Personligt synes jeg, at man skal vente med sex, til man finder sin livsledsager og gifter sig. Et seksuelt forhold mellem to mennesker er nemlig noget helt særligt og meget fint; det er utroligt intimt og binder på den måde to mennesker følelsesmæssigt til hinanden.
Du kan læse mere her, hvorfor sex er Værd at vente på.
Respekter dine egne grænser
Et godt seksuelt forhold har rødder i et fortroligt forhold, i et gensidigt venskab, i kærlighed, ærlighed og respekt. På den baggrund er det utrolig vigtigt, at man tør sige nej og tør vise den anden, hvor ens grænse går, så man hele tiden kan have sine inderste følelser med i det, man foretager sig og på den måde tør være den, man er.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du finder frem til, hvad det er du vil og drømmer om.
Læs også svar til nogle, der har stået i en lignende situation:
Vores forhold var kun tænkt som et sex-forhold, hvad nu?
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe