Kan vi finde sammen igen efter kærestepause?
Hej.
Jeg er en dreng på 18 år. Min kæreste og jeg valgte at holde en pause på grund af for mange skænderier. Pausen varede fem dage, og tingene har så småt forandret sig nu.
Vi synes begge to, at vores forhold ikke er som før, og at tingene ikke helt står, der hvor de gjorde før. På trods af, at vi skændtes lidt for meget inden pausen, havde vi det himmelsk, når vi var i hinandens selskab. Men som sagt er det ikke længere 100% det samme.
Jeg vil for alt i verden gerne have det gamle tilbage, men jeg vil gerne have nogle råd til, hvordan jeg skal håndtere situationen. Min kæreste fik en speciel følelse, når vi kyssede (inden pausen), og den følelse har hun fortalt mig ikke længere er der. Det er dog kun to dage siden, vi fandt sammen igen efter den her pause, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor den her gamle følelse ikke er helt tilstede mere, og om den kommer igen? Mon bare vi lige skal tilbage i den gamle cyklus, hvor vi havde det fantastisk? Altså vente et stykke tid og så kommer det hele naturligt?
O, 18 år

SVAR:
Kære O
Tak for din henvendelse. Du skriver forskellige oplysninger, og du ønsker at få nogle råd til, hvordan du kan håndtere situationen. Jeg kan godt forstå, det er svært for dig, og jeg vil forsøge at give dig nogle råd – velvidende at jeg ikke kender til detaljerne i jeres forhold.
Forhold udvikler sig
Først er det vigtigt at forstå, at alle mennesker udvikler sig hele tiden og gennem hele deres liv. Vi påvirkes af de mennesker, der omgiver os, og det får mig til at sige til dig, at du aldrig får “det gamle tilbage”, som du så inderligt ønsker dig. Der er sket noget mellem jer, en udvikling i jeres forhold, som helt sikkert hænger sammen med jeres skænderier, men måske også med flere andre ting i og udenfor jeres forhold? Men tab nu ikke modet – læs videre!
Skænderier ødelægger
Når man skændes, er det ofte et forsøg på at få den anden til at ændre holdning; det er ikke en måde, man kan udvikle et forhold på. Det er en konflikt, og der vil altid være mindst en taber og ofte to tabere, når man har et skænderi. Når man skændes, kan man komme til at sige nogle ting, som røber ens sande natur, som for alle menneskers vedkommende er meget egoistisk. Ofte får man sagt nogle ting som gør, at den anden bliver meget såret. Læs mere om konflikter i vores artikel Konflikter i parforholdet.
Lær at tale sammen
Hvis I skal finde sammen igen, skal disse ting tales igennem. I skal finde ud af, hvad det er, der har såret jer, og I skal finde ud af, hvad I kan gøre i stedet for at fortsætte med at skændes. I skal også tale sammen om, hvad I vil med forholdet. Måske er jeres forhold himmelsk, når I er sammen fysisk som kærester, sidder tæt og hygger jer, og det bliver vanskeligt når I skal tale sammen? Er det jer begge to, der ønsker at fortsætte forholdet, eller er det bare en af jer? Få hjælp til, hvad I kan tale om ved at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Forelskelse og kærlighed
Når din kæreste ikke føler det samme, når I kysser, er det måske fordi, der er noget, som ikke er i orden mellem jer. Måske har I levet på forelskelsen indtil nu, hvor alt er lyserødt, og man ikke kan se nogen som helst fejl ved den anden. På et tidspunkt opdager man så, at man har en kæreste, der er et almindeligt menneske med fejl og mangler. Det er her, skænderierne kan begynde, og det er her, man skal finde ud af, om man kan finde ægte kærlighed, som kan supplere forelskelsen.
Ægte kærlighed kan du læse om i fx Bibelen. I Første Korintherbrev kapitel 13 vers 4-7 står det beskrevet på en helt fantastisk måde: Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.
Som jeg skrev i starten, tror jeg ikke, I kommer tilbage til sådan, som det var. Men måske kan I udvikle jer sammen til at skabe et nyt “jer”, som ikke bare bygger på forelskelse, men indeholder kærlighed i sin ægte betydning. Jeg vil anbefale jer sammen at læse bogen Kærlighedens 5 sprog af Gary Chapman.
Håber, du kan bruge mit svar.
Mange gode hilsner
Claus
Leksikon
Læs mere her
Vil du være perfekt ligesom Jasmin Lind?
Jasmin Lind om perfekthedskulturen
On 'Play' external media is loaded and YouTube sends you some cookies!
Accept & Play Accept for All Videos & Play
×
Podcast om at være biseksuel
Lyt til Annas og Jacobs samtale.