Kan vi blive kærester – og hvordan fortælle om ham til mine forældre?
Hej
Jeg har kendt ham her drengen i et godt stykke tid nu, men for en måned siden begyndte vi at skrive mere og mere. (Vi bor kun 4-5 km væk fra hinanden.) Vi har været sammen tre gange og sovet sammen en gang. Da vi sov sammen, kyssede vi og puttede. Jeg har mødt hans søskende og forældre. Vi er igang med at aftale, hvornår vi skal være sammen igen.
Men problemet er, mine forældre er overbeskyttende, og de ved IKKE, jeg kender ham og har sovet sammen med ham. Hvordan skal jeg sige det, fordi vil ikke fortælle det, da vi ikke er kærester.
Min veninde skrev til ham fra min mobil af, om vi skulle være kærester. Hans svar var: At det vidste han ikke endnu, da vi ikke kendte hinanden så godt. Og han syntes også, det var mærkeligt at spørge over tekst ... (Jeg giver ham ret i, at det er mærkeligt at spørge over tekst.)
MEN VI HAR KYSSET, og jeg er forelsket i ham ...
Hilsen en forvirret pige, 15 år

SVAR:
Kære Forvirrede Pige
Tak for dit brev. Det er dejligt at høre, du har fået lov til at smage lidt på nogle af de fantastiske følelser, der følger med, når en pige som dig møder en sød fyr, du er ved at forelske dig i. Samtidig er det også et land, der kan være svært at finde rundt i, og der er mange nye ting, som kan give udfordringer og gøre en forvirret og ked af det.
Jeg vil gerne med mit svar hjælpe dig til at være mindre forvirret og samtidig give dig nogle råd om, hvordan du kommer videre fra, hvor du står nu. I mit svar vil du også møde nogle generelle anbefalinger, som du kan bruge som et kort, når du i fremtiden bevæger dig rundt i det skønne “forelskelsesland”. Hvis der er nogle ting, du synes, du ikke får svar på, må du endelig skrive igen.
Ikke kærester endnu
Du skriver, at I ikke er kærester endnu, men at I har været sammen tre gange og sovet sammen en gang, hvor I kyssede og puttede. Her skal du vide noget om en forskel, der er på drenge og piger. Drenge er rigtig meget lyststyrede, og at I har kysset og puttet betyder ikke nødvendigvis, at han tænker på, I skal være kærester. I dit hoved kan det godt være, der er en logisk sammenhæng her, men sådan er det ikke nødvendigvis i et drengehoved. Mit råd er, at du stopper med at kysse og putte med ham, indtil I har fået afklaret, om I er kærester eller ej. Det giver alt for meget forvirring og modsatrettede forventninger, når man begynder på det, inden man har bundet sig i et kæresteforhold.
Snakke ikke skrive
Så skal du tage en snak med ham face to face. De her ting er alt for vigtige til, at det skal foregå på skrift, (hvilket du også godt kan se, skriver du). I skal have snakket om, hvad I forventer af jeres forhold: Skal I være kærester eller bare gode venner? Du skal have sagt til ham, at kysseriet og putteriet hører til i et kæresteforhold, og det derfor ikke skal fortsætte, hvis I ikke skal være kærester. Du tænker måske, det kan støde ham væk, og så vil du også miste ham som ven, men det er bare nødvendigt for dig at trække den grænse for at beskytte dig selv. Hvis I fortsætter med at kysse og putte uden at være rigtige kærester, er risikoen for, at du på sigt bliver alvorlig såret, meget stor, for I har jo ingen aftaler og kan dermed ikke være sikre på hinanden. Kærlighed kan kun blomstre, hvor der er tryghed og tillid.
Venner der gerne vil hjælpe (blande sig)
Du fortæller, det var en af dine veninder, der skrev til drengen på din mobil. Jeg kan selvfølgelig ikke læse ud af det, du skriver, om du bad vedkommende om det, eller hvad der er sket, men jeg vil råde dig til endelig ikke at lade dine venner blande sig for meget i dine forhold. Det er DIG, der skal skrive og snakke med ham – alt andet vil være utroværdigt. Sørg for at sætte nogle grænser for, hvor meget du lader dine venner blande sig i dit liv. Du skal ikke lade nogen spørge om den slags på dine vegne – eller presse dig til det – det skal du selv gøre, når du er klar til det, face to face. Igen pas på dig selv! Venner vil meget gerne hjælpe, men nogle gange er det ikke nogen hjælp – tværtimod.
Dine “overbeskyttende” forældre
Du skriver, du har nogle overbeskyttende forældre, og at de ikke kender til dit forhold til drengen. I den forbindelse er mit råd til dig helt klart, at du skal tale med dine forældre om det. De er dine forældre, og de er her i verden for at hjælpe dig. Hvis du gerne vil have, dine forældre ikke er overbeskyttende, kan du bl.a. undgå det ved, at du fortæller dem om, hvad der foregår i dit liv. Jeg er selv far til fire børn, og når de fortæller mig om, hvad der foregår i deres liv og nogle gange spørger mig til råds, giver det mig følelsen af tryghed og glæde ved at kunne følge med i deres liv. Hvis de ikke deler deres liv med mig, bliver jeg usikker og urolig, for jeg kan måske se, der er noget der trykker dem, men jeg bliver ikke lukket ind. Det kan gøre, at jeg kommer til at virke som en træls forældre, der hele tiden vil blande sig og spørge om trælse ting. Og på grund af min usikkerhed på, om mine børn har det godt, bliver jeg måske overbeskyttende uden at ville det.
Det skal nok gå
Så, kære Forvirrede Pige: Snak med din drengeven og find ud af, om I skal være kærester eller ej, og stop med at kysse og putte, indtil I har fået styr på forholdet. Hvad enten I fortsætter som kærester eller venner, eller I stopper med at se hinanden, så tag en snak med dine forældre, luk dem ind og fortæl dem om, hvad du føler og fortæl dem om din forvirring. Husk, at de selv har været unge engang, selv om de måske har glemt det :). Inviter dem indenfor. De fleste forældre vil elske sådan en invitation fra deres teenagebarn. Måske bare en snak med din mor i første omgang, hvis det er lettere.
Du kan måske få mere hjælp i din forvirring ved at læse artikler og svar i vores tema Fra venner til kærester.
Kære Forvirrede Pige: Pas på dig selv. Forelskelseslandet er et fantastisk land men også et svært land at færdes i :)
Mvh Claus