Kan slim efter samleje være tegn på graviditet?
Hej.
Hvis der kommer noget meget tykt slim ud af skeden, kan det så være et tegn på graviditet? Eller er det normalt, når der er gået et døgn, siden man havde samleje?
Jeg er (næsten) sikker på, at han ikke kom inde i mig i går men har hørt, at sædceller også kan komme inden udløsning. Hvis han kom inde i mig, burde jeg så være bange?
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre.
Pige, 17 år

SVAR:
Kære unge pige
Det kan være ret skræmmende, når der sker noget med kroppen, som man ikke er vant til, så jeg kan godt forstå, du er nervøs over en mulig graviditet. Du er tydeligvis klar over den risiko eller chance, man tager, når man har sex med hinanden: Der kan jo komme et barn ud af det!
Tyk slim
Der kan være mange grunde til, at der vil komme slim fra skeden. En af dem er ægløsning, hvor slimet vil være anderledes og have en sej konsistens. Du skriver, du er næsten sikker på, at han ikke kom inde i dig. Jeg tror heller ikke, det er sæd, for præsperm er ikke i så store mængder, at det vil løbe ud af dig dagen efter. Grunden til, at man er opmærksom på præsperm, er, at der kan være sædceller i det, som jo kan gøre kvinden gravid, hvis hun har ægløsning samtidig.
Du kan læse mere om slim og udflåd i artiklen Udflåd.
Gravid
Hvis du er nervøs for, om du er gravid, kan du tage en graviditetstest. De er ikke så dyre, men du skal vente med at tage den, til du forventer at have menstruation. Ellers kan du ikke regne med resultatet. Du kan også vente på, at menstruationen kommer, og så tage en test, hvis den udebliver. Jeg kan ikke sige, om du kan være gravid – måske du selv kan regne lidt ud fra, hvornår du regner med at få menstruation og så gå 14 dage tilbage. Man har typisk ægløsning to uger før menstruationen.
Pas godt på dig selv
Jeg vil til sidst opfordre dig til at passe godt på dig selv og dit sexliv. Du kan læse lidt videre i vores tema Teenager og sex. Der kan du også læse, hvorfor vi tænker, det giver mening at vente med at have sex, indtil man er både ældre, men også gift.
I det her svar er der nogle gode input, og der er også links til flere artikler og svar om emnet: Er det urealistisk at vente med sex, til man er gift?
Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty