Kan skadet forhud påvirke udvikling af pubertet?
Hej Adam og Eva
Jeg synes ikke, min penis vokser så meget længere, og jeg har læst, at hvis man har forhudsforsnævring, så vil den påvirke udvikling af pubertet.
Jeg læste også, at hvis man har skadet sin forhud, og man har forhudsforsnævring, så vil penissen overhovedet ikke vokse.
Passer de ting virkelig?
Nysgerrig, 15 år

SVAR:
Kære Nysgerrig
Jeg kan berolige dig med, at forhudsforsnævring (phimosis) hverken har betydning for din pubertet eller væksten af din penis, eller for hvor stor penis bliver. Til gengæld kan forhudsforsnævring give betændelse, og hvis du får det, er det vigtigt, at du kontakter din læge med henblik på eventuel behandling.
Du kan i vores leksikon læse mere om forhudsforsnævring, hvad du skal være opmærksom på, og hvordan det kan behandles. Klik på dette opslag: Forhudsforsnævring.
Du kan sikkert også bruge nogle af oplysningerne i artiklen Penis, forhud og testikler.
I forhold til længden af din penis, så har mange ofte en urealistisk forestilling om, hvor lang penis skal blive. Et nyere studie har vist, at den gennemsnitlige længde af en slap penis er omkring ni cm, mens en stiv penis i gennemsnit måler omkring 13 cm. Du kan jo selv måle efter. Men de tal er kun gennemsnitsmål, og det kan være helt normalt at have en lidt mindre eller lidt større penis.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
Venlige hilsner
Samuel