Kan pubertetsudviklingen gå i stå, og kan jeg gøre noget?

Vis spørgsmål

Lidt hjælp tak! :-) HEJ! JEG HÅBER VIRKELIG, AT I HAR TID TIL AT LÆSE DET HER; OG BESVARE DET, FOR DET VIL KUNNE HJÆLPE MIG RIGTIG MEGET.

Jeg er en dreng på 15 år, snart 16. Jeg har skrevet herind før, men føler stadig, at jeg kunne bruge noget hjælp.

Jeg kan huske første tegn på, at jeg var kommet i puberteten, dengang var jeg 12 år, det var 1-2 uger før jeg blev 13 år. Jeg havde fået tre enkle hår under armhulen, og så vidt jeg husker var tekstiklerne ikke engang vokset endnu - som ellers skulle være det første, som begyndte at vokse i puberteten. Men lad mig skippe til problemet.

Problemet er, at jeg snart fylder 16, og jeg er ikke engang sikker på, om mine tekstikler og min penis er vokset endnu. Lad mig beskrive mig selv: Jeg har hår under armene, hår påbenene, hår over penis, hår på tekstiklerne, hår i anus, en lille smule overskæg, og "dunet" er så småt begyndt at vokse i siderne (EN SMULE), plus nogle få hår under hagen.

Nå men problemet er min krop, sidste gang jeg målte og vejede mig, var resultatet: 173 cm høj, og jeg vejede 51 kg. Det skulle meget gerne være 1 år siden nu, og er ikke vokset forfærdeligt meget siden (hvis jeg overhovedet er vokset). Jeg har ALTID været en meget spinkel dreng, og er altid blevet kommenteret på det, så har hen af puberteten ligesom automatisk begyndt ikke at vise min krop frem.. Har ikke så meget selvtillid mere.

Som sagt er jeg ikke særlig bred og det er bare et af mine problemer, nu vil jeg prøve at stille noglespørgsmål, som jeg håber, I kan og har tid til at svare på! :-)

- Kan ens pubertet godt gå i stå? For jeg føler ikke, at jeg er vokset så meget siden dengang, hvor jeg var 12, ment i forhold til andre dreng. Og for eksempel havde jeg engang i 7. klasse en smule ømme brystvorter, som ellers skulle være meget normalt i puberteten. Men de voksede kun en smule, og er ikke vokset siden. Jeg har, tror kun at jeg har meget små knuder bag dem, og skal man egentlig havde knuder bag sine brystvorter?

- Har puberteten noget at gøre med din fedtprocent? Starter den ved et specielt antal vægt? For det har jeg hørt :-)

- Jeg har heller ikke særlig store fødder eller hænder, min fødder er str. 42-43, og mine hænder er ikke så brede og det er min tommelfinger heller ikke. Jeg er meget i tvivl om at min tissemand overhovedet er vokset, er der nogen måde jeg kan få den til det på? og hvor hurtigt vokser den så? Kan man se, om den er vokset? Hvordan ved jeg, om den er normal?

- For eksempel har jeg heller ikke særlig meget hår under navlen, kun meget små sorte hår.

Kan jeg for eksempel få mere hår ved ved at forøge mit testeron?

Og vil det også få min penis til at vokse?

- Eller vil min penis vokse, hvis jeg får en højere fedtprocent, eller bare tager et par kilo på?

- Mit største problem er, at jeg er meget usikker på min tissemands størrelse, og ikke ved, om den er vokset overhovedet. Hvis I kunne give mig noget hjælp til dette eller hints, ville det være rart.

Hvis jeg enten ku få min penis til at vokse eller bare mig selv i det hele taget, ville det styrke min selvtillid rigtíg meget :-)

Ukendt dreng, 15 år

SVAR:

Hej ukendt dreng

Tak for dine spørgsmål til A og E. Jeg skal forsøge at svare efter bedste evne.

Normal dreng

Det lyder umiddelbart til, at du er en ret normal dreng på 15-16 år!! Du er jo lige midt i din pubertet, og drenge vokser og udvikler sig, til de er 18-20 år, så derfor kan det vel  i perioder føles, som om det hele er gået lidt i stå.

Størrelser

Du beskriver din højde, som tyder på, at du er vokset en del. Prøv at se på dine forældre. Som regel kommer man til at ligge godt op ad et gennemsnit af sine forældres højde. Så hvis din far er 175 og din mor 160, kan du ikke forvente at blive 185 cm.
Det lyder også til, at du er begyndt at få behåring hist og her, som lyder helt almindeligt.
Ang. størrelsen på din penis og testikler, så er det rigtig svært at komme med et ordentligt svar på det. Størrelsen på mænds penis varierer meget, som du jo sikkert godt ved. Testiklerne følger mere faste mål, og jeg synes, du skal få en tid hos lægen, der kan måle dine testikler. Dermed kan du få et sikkert svar på, om du er gået i puberteten. Så behøver du ikke gå og bekymre dig om det.

Normalt at være slank

Du beskriver, at du er en slank dreng. Det er jo også meget alm. for en dreng i din alder. Det er jo i virkeligheden ikke de fleste, der går rundt og ligner nogle muskelbundter. Stille og roligt bliver din krop bygget op af det testosteron, du får helt af sig selv indefra.
Det med at skulle have en bestemt fedtprocent for at gå i pubertet, gælder mest for piger ifht., at de skal have en vis vægt for at kunne få mens, men da drengenes vækstperiode jo er noget længere, er det ikke det, der har betydning.
Det er meget vigtigt, du ikke begynder at tage et eller andet for at vokse her og der. Det kan være livsfarligt og vil kunne skade din krop.

Lad kroppen gøre arbejdet

Allerbedst er det, hvis du lader din krop gøre arbejdet selv. Tag en god snak med din far eller en anden voksen mand, du har tillid til og så få en tid hos lægen, der helt konkret kan måle dine testikler, så du kan få ro.

Jeg håber også, du kan finde dig selv, som den du er, så din selvtillid ikke skal afhænge af dit udseende. Du skal acceptere dig selv for den, du er, så vil andre også gøre det.

Læs evt. artiklerne:
Drengens kønsorganer
Fra dreng til mand
Pubertet – en ekstrem forvandling

Jeg håber, mit svar giver mening for dig.

Kærlig hilsen
Marianne