Kan p-stav fremprovokere en tidlig abort?
Hej.
Jeg står i den situation, at jeg skal giftes til sommer og er gået i gang med at overveje, hvilken prævention vi skal anvende til den tid.
Jeg har hørt meget om, at p-piller ikke sikrer, at der ikke kan ske en befrugtning, og hvis det sker, vil det befrugtede æg afstødes.
Da jeg mener, livet opstår med det samme, når en befrugtning er sket, ville jeg ikke kunne stå inde for at tage p-piller, da jeg mener, det er en tidlig abort.
Jeg har derfor været på nettet for at undersøge andre muligheder. På Retten til Livs hjemmeside skriver de, at den eneste mulighed indenfor hormonel prævention er p-staven, Implanon, hvis man skifter den hver 18. måned.
De skriver følgende:
“P-staven: Dette er en tændstikstor stav, der anbringes lige under huden på underarmen. Staven afgiver gestagent hormon. Staven undertrykker ægløsningen, danner sejt sekret, men har kun en mindre påvirkning af livmoderslimhinden. De første 18 måneder er undertrykkelsen af ægløsningen 100%. Derefter vil der begynde at forekomme ægløsninger, og den fortsatte “effekt” er dermed betinget af de to andre virkningsmekanismer, der er stabile i ca. 3 år. Der vil derfor ved brug af staven i mere end 1½ år være en begyndende risiko for befrugtning og udstødelse pga. forringede vilkår i livmoderen.”
Da jeg ikke selv ved særlig meget om prævention, vil jeg høre, om I kan være med til at be- eller afkræfte, hvorvidt p-stave kan fremprovokere en tidlig abort?
Tusind tak for hjælpen!
Mvh. M, 22 år

SVAR:
Hej M
Det er meget flot, at du tager dette så seriøst. Det er ikke alle kristne, som gør det.
P-piller og tidlig abort
Jeg er helt enig i det, som står på Retten Til Livs hjemmeside. Med p-piller kan der godt ske en befrugtning, da der en sjælden gang vil komme et befrugtet æg (= et lille barn!!) ned i livmoderen, som så pga. p-pillens hormoner ikke får mulighed for at sætte sig fast og dermed dør. Risikoen er lille (ca. 1% hver måned) men selv en lille risiko er selvfølgelig ikke acceptabel, når Gud fortæller os, at Han allerede er begyndt at forme barnet på dette tidspunkt.
P-stav og minipiller
Mht. p-stav: Man kan også tage det samme hormon som piller (minipiller), men staven er nemmere, så man ikke skal huske at tage en pille på præcis samme tidspunkt hver dag. Men hvis man vil være gravid, skal staven ud igen, og derefter går der nogle måneder, før man kan blive gravid. Med pillerne stopper man bare. P-stav eller minipiller forhindrer ægløsning, så der ikke kan komme uønsket befrugtning.
I vores “lægebøger” står, at der teoretisk kan komme en ægløsning, selv om man bruger minipiller eller p-stav. Det kan give et befrugtet æg, der kan forhindres i at sætte sig fast i livmoderslimhinden. Denne risiko er dog så lille, at jeg ved, langt de fleste kristne læger, som er imod abort, vil sige, at minipiller/p-stav derfor er ok. Ingen kan svare dig på, hvor lille risikoen er, men det er langt mindre end 1%.
Den allermest sikre præventionsform, hvis man vil undgå drab på befrugtet æg (= barn!), er kondom eller afbrudt samleje. Så er I 100% sikre. I kan læse mere i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
Du må gerne skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Roland Knudsen