Kan onani give mere forhud?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg onanerede i går, og da jeg var færdig, opdagede jeg så, at jeg havde fået virkelig meget hud på min penis. Altså huden rundt om hovedet er der kommet mere af.

Er det normalt, eller skal jeg gå til lægen med det? Og hvor lang tid tager det, før det bliver normalt igen, hvis det bliver?

Please, håber I kan hjælpe mig!

A, 15 år

SVAR:

Hej A

Ud fra det du skriver, lyder det, som om den ekstra forhud er noget, der er kommet i forbindelse med, at du har onaneret.

Forhuden kan være irriteret og hævet

Den eneste årsag, jeg så kan tænke på, er egentlig hævelse af forhuden som udtryk for irritation efter onani. Hvis det er det, vil du sikkert også opleve rødme, smerte og problemer med at trække forhuden tilbage. Det er helt ufarligt og skulle gerne forsvinde igen efter et par dages ro.

Kropsdele vokser i forskelligt tempo

Hvis det til gengæld er noget, der har stået på gennem længere tid, kan det også være, fordi du stadig er i puberteten, og din krop er i gang med at udvikle sig. Det kan ske i forskellig hastighed forskellige steder på kroppen, men kommer til at udligne sig til slut, så det hele passer sammen i størrelsen, når du er helt udvokset i 20-årsalderen.

Nogle har bare mere forhud

En sidste forklaring kan være, at det simpelt hen er sådan, du er skabt. Nogle har simpelthen bare mere forhud end andre. Hvis det ikke går væk efter nogle dage og er noget, der generer dig, vil jeg anbefale dig at tage til læge og få kigget på det.

Lidt generelt om onani

Dit spørgsmål lægger også op til en kommentar om onani. For nogle kan det at onanere tage overhånd og fylde for meget. Her på siden har vi flere artikler og svar om emnet, og jeg vil klart anbefale dig at læse artiklen Om onani – mest for drenge

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Mvh Samuel