Kan og vil ikke slippe hende – hvad kan jeg gøre?

Vis spørgsmål

Mig og min kæreste havde indtil i dag været sammen i 14 måneder. Vi snakkede om at skulle leje en lejlighed, når jeg blev 18, så vi begge have nemmere i skole og vi havde snakket om, hvornår vi skulle have børn og giftes og ja, det var virkelig seriøst mellem os.

Men så starter vi så på HHX og så begynder hun at ændre sig helt vildt (det skal lige siges, at vi har været sådan, vi ikke rigtigt gad til fester, vi ville hellere bruge tiden på hinanden og ikke risikere noget). Men så da vi starter derude, så begynder hun at sige, at hun savner hendes ungdom og det skal lige siges, at jeg nemt bliver jaloux. Men hun var så til vores introfest og der kommer vi så meget op og skændes over nogle lidt dumme ting og så lige derefter er det bare gået ned af bakke og nu har vi så slået op. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre med mig selv. Jeg elsker hende mere end noget andet i hele verden og jeg har ikke lyst til at leve uden hende.

Hun siger så, at hvis jeg lader hende være i lidt tid og lader hende have hendes ''ungdom'' i noget tid, så kan det være at mig og hende kan finde sammen igen, fordi hun elsker mig stadigvæk, siger hun i hvert fald.

Men jeg er så bange for, at hun falder for en anden og glemmer alt om mig, fordi der er nemlig en anden fyr, som hun snakker rigtig rigtig meget med og hun har kysset med ham engang.

Hvad kan jeg gøre?:'(

Jeg kan og vil ikke give slip på hende, fordi det er hende, jeg vil leve resten af mit liv med og det er jeg sikker på!

Mvh. Den fortabte dreng, 17 år

SVAR:

Kære "fortabte" dreng

Når jeg læser dit brev, bliver jeg helt forpustet. Det er tidligt at love hinanden, at man vil være sammen for altid og binde hinanden.

Du skriver, at I ikke har deltaget i fester og den slags, fordi I ikke vil risikere noget.

Hvad mon det er, I ikke vil risikere?

Jalousi

Du skriver, at du meget let bliver jaloux og jeg forestiller mig, at det er det, du måske skriver om. At I ved at isolere jer, heller ikke udsætter jer for at blive jaloux. Men sådan en strategi holder sjældent. Ganske enkelt fordi den ene ofte vil få klaustrofobi. Langt de fleste sådanne aftaler vil på et eller andet tidspunkt blive sprængt, fordi den ene vil ud og møde venner og have det sjovt med andre. Især når man er 17 år. Så kan jeres aftale meget let blive alt for fastlåst og svær at være i. Jeg kan også se, det er det, der sker med din ekskæreste. Hun starter på HHX og så får hun lyst til at have andre venner og være med der. Det er faktisk sundt og helt normalt.

Jeg kan se, at din jalousi bliver aktiveret, og du tænker straks, at hun nu vil flirte med andre og måske kysse med en anden fyr. Men det kan også være, at hun bare har lyst til at være med til alt det sjove, som man nu laver sammen med sine kammerater, når man går i gymnasiet.

Jeg tænker derfor, at du bliver nød til at løse denne situation på en helt anden måde.

Vend opmærksomheden mod dig selv

Jeg vil opfordre dig til, at du lærer dig selv meget bedre at kende. Hvorfor har du lyst til at lukke dig helt inde med bare et menneske? Hvorfor bliver du jaloux? Hvordan kan du komme til at fungere, sådan at du kan være sammen med andre, uden at blive jaloux?

Det er ikke realistisk fremover at gøre det, du hidtil har gjort, nemlig at lukke dig helt ude fra verden med den eneste ene.

Opsøg en psykolog eller terapeut

Jeg vil opfordre dig til at søge hjælp i denne proces, så du kan blive meget klogere på dig selv og finde ud af, hvordan du kan komme videre.

Jeg tror ikke, du skal vente på din ekskæreste. Hvis du bare sidder for dig selv og venter, kan du blive slemt skuffet, fordi du ikke ved, hvornår og om hun kommer tilbage. Hvis hun kommer tilbage, vil du med garanti blive meget usikker på, hvornår hun går igen. Så du er nød til at arbejde med dig selv først. Dette problem vil også komme frem i nye forhold.

At klare sin sorg

Jeg kan se, at du næsten ikke tror, du kan leve uden din eks. Det er altid en sorg, når noget man har været glad for stopper. Det er helt normalt, at du derfor lige nu oplever det særligt svært. Hvad skal der nu ske med dig, og hvordan kommer du videre? Som jeg skriver ovenfor, så vil jeg opfordre dig til at opsøge hjælp til at komme videre, og jeg har lyst til at sige til dig, at det, du oplever, er der rigtig mange unge, der oplever. Det kan føles som om man slet ikke kan se muligheder, men om nogen tid så dukker der alligevel nye muligheder op.

Jeg ønsker dig alt godt med at finde din vej videre frem.

Venlig hilsen

Steen Kruse