Kan mit kristne liv forenes med hans verdslige liv?
Jeg tror det egentlig ikke ...
De sidste års tid har jeg virkelig fundet min vej tilbage til Kristus, og jeg VIL, hvad han vil. Jeg vil gerne leve mere åndeligt, tale om min tro og min kærlighed til ham, begynde at gå i frikirke ... bare leve anderledes.
Men jeg bor sammen med min kæreste, som ikke er troende. For nogle måneder siden tog jeg det valg, at jeg ikke vil have sex uden for ægteskab længere. Det accepterede han. Men jeg mangler et åndeligt bånd. Han giver udtryk for, at han gerne vil vide mere om Bibelen og troen, men når det kommer til stykket, tager han ikke initiativ. Når jeg forsøger at tale om min tro og de fantastiske ting, jeg oplever, Gud gør for mig eller andre, er det, som om han ikke forstår det. Ikke tror på det? Ikke interesserer sig for det? Han svarer ikke rigtigt på det, som om det jeg siger er noget værre vrøvl.
Han kan godt lide at bruge penge og bruger meget tid på sin computer samt at købe elektronik. Jeg vil omvendt gerne bruge færre penge og i stedet bruge tiden på Gud og læse i Bibelen. Men jeg savner at dele med en, hvad jeg læser og diskutere Guds ord. Der er mange ting i vores forhold, jeg ikke kan få til at forenes. Jeg føler, jeg har ændret mig og ja, har et åndeligt behov, som ikke kan dækkes i forholdet. Jeg ville jo gerne dele mine oplevelser med min partner, men ...
Kan sådan et forhold overhovedet fungere? Jeg har bedt til Gud om at vise mig vejen, men jeg er så forvirret, og et eller andet føles bare forkert.
Frustreret, 25 år

SVAR:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål, som jeg vil prøve at svare på.
Begejstringen for Jesus og fællesskabet med ham deler jeg med dig. Du står midt i et svært og kompliceret valg, som gør dig frustreret og formentlig også ked af det. Du står med kærligheden til din kæreste og kærligheden til Jesus – og det splitter dig. Jeg vil prøve at ridse to forskellige muligheder op. Håber du kan bruge noget af det!
Enten – eller
Som den første mulighed kan du vælge at afbryde forholdet til enten Jesus eller din kæreste. Baggrunden for den mulighed er, at du bliver slidt op af de spændinger, det giver dig. Du beskriver det selv: Der er for stor forskel på valg og prioriteringer mellem de to – det din kæreste vil og prioriterer, og det liv Jesus kalder dig til at leve.
Når jeg så konkret nævner denne mulighed, er det fordi, det kan ende med, at du ikke kommer til at elske nogen af dem. Du kommer til at leve med et splittet kærlighedsforhold på to fronter. Det er ikke bare enormt utilfredsstillende, men du kommer reelt ikke til at elske nogen af dem – og det er ikke kærlighed.
Smerte og sorg
Dette valg kommer helt sikkert til at gøre ondt, og det vil ikke være let. Der vil være smerte og sorg stærkt forbundet med valget. Hvis du træffer det valg, vil jeg derfor anbefale dig at få støtte og hjælp til at være i det. Gode relationer, venner og/eller familie, som kan støtte dig, og som forstår din beslutning, vil være en stor hjælp.
Jeg har snakket med mange unge, der har siddet i samme situation som dig. De her spørgsmål kommer tit op i samtalen:
• Hvorfor kan det ikke forenes?
• Hvorfor kan jeg ikke være sammen med min kæreste og leve min tro ud på samme tid?
Jeg kan ikke give et fyldestgørende svar. Det er bare sådan for nogle mennesker, at det ikke kan forenes, og det må vi ikke undervurdere – slet ikke. Om det er Gud, der ikke vil lade det forenes, eller om det er noget i den enkelte, kan jeg ikke svare på. Derimod vil jeg gerne give det her råd: Gå ikke på kompromis med dit forhold til Gud eller for den sags skyld til dig selv. Kan det ikke forenes – så kan det ikke forenes.
Både – og
Din anden mulighed står på mange måder i skærende kontrast til det, jeg skrev i første afsnit. Der er mennesker, som forener at have en ikke-troende kæreste og leve sammen med Jesus. Hvis det skal kunne lade sig gøre, er der nogle klare linjer for det forhold, som jeg anbefaler, at I taler igennem.
En af de linjer har I allerede snakket om – du nævner selv, at du ikke længere vil praktisere sex før ægteskabet. Hvornår vi har sex med hinanden er en af de ting, troende og mange ikke-troende ser forskelligt på.
Jeg anbefaler også at tage en snak om, hvordan den ikke-troende har det med, at man som kristen har en person i sit liv, som man elsker højere – nemlig Jesus. Den samtale må tages, for det handler om prioriteringer, altså den måde vi bruger vores tid og ressourcer på. Og det handler om holdninger – det vi står for, og hvordan vi lever vores liv.
Klare aftaler
Jeg er med på, at to kristne, der lever sammen, ikke er enige om alt, men der er noget grundlæggende – vores identitet som kristne – som forbinder os. Hvis vi ikke deler dette grundlæggende fundament, så er det nødvendigt, at den ikke-troende er med på, at den troende får lov til at leve og prioritere ud fra sit fællesskab med Jesus – og omvendt. Hvis den aftale ikke findes, bliver det et umuligt projekt at være par.
Dyb kærlighed og anerkendelse
Nogle troende og ikke-troende formår at leve et sådant parforhold med dyb kærlighed til hinanden. Det vil jeg på ingen måde undervurdere, og det fungerer bedst, når de giver plads til hinanden og formår at lytte og dele hinandens liv – velvidende at de er meget forskellige i forhold til at dele tro.
Samtidig er det vigtigt, at begge tager hinanden, som de er. Der kan let komme en mærkelig spænding ind i et parforhold, hvor det handler om, at den ikke-troende ønsker, at den troende skal forlade sin tro, og den troende ønsker, at den ikke-troende skal komme til tro. Det bliver et enormt spændingsfuldt og meget lidt velfungerende parforhold, for man lever ikke med den anden, sådan som den anden er. Begge personer ønsker, den anden skal være noget andet, og det fungerer ikke.
Gud vil lede dig
Til sidst: Du skriver, at du har bedt til Gud og ønsker, at han skal vise dig vejen. Det skal han nok gøre. Læs hans ord og vær sammen med ham. Han er ikke faldet i søvn og har lovet at være med os, også når vi oplever, at livet er svært, og vi står midt i beslutninger, som kræver meget af os.
Tal også med et par modne kristne om dit liv – måske vil Gud bruge dem som redskaber til at vise dig vejen frem.
Måske kan du bruge vores artikler Tro og livssyn og Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA som mere input til dine overvejelser.
De bedste hilsner
Ulrik Buch