Kan mit ansigt vokse sig symmetrisk?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har det problem, at mit ansigt er utroligt asymmetrisk – især mine øjne. Det ene “hænger” utroligt meget, næsten som om den ene del af mit ansigt er vokset mere end den anden del.

Mit spørgsmål går så på, om mit ansigt kan nå at vokse sig nogenlunde symmetrisk igen, eller om det er noget, jeg skal acceptere resten af mit liv. Altså vokser hovedet, og kan den ene side godt vokse hurtigere end den anden ligesom bryster?

På forhånd tusind tak. C, 15 år

SVAR:

Hej C

Det er et noget usædvanligt spørgsmål og derfor også svært for mig at svare præcist på.

De fleste ansigter er asymmetriske

For det første vil jeg sige, at det faktisk er meget sjældent med symmetriske ansigter. Ansigtet hos de fleste mennesker er ikke helt symmetrisk. Ens vækst er genetisk programmeret, og det er en ret velreguleret proces. Om hver ansigtshalvdel vokser lige hurtigt, kan jeg faktisk ikke sige med sikkerhed. Uanset om det gør eller ej, kan man ikke selv ændre på kroppens væksthastighed.

Det er muligt, at magasiner, bloggere, youtubere og tv-programmer beskriver et symmetrisk ansigt som et skønhedsideal, men som sagt er symmetriske ansigter meget sjældne, og hvis man spejlede sine egne to ansigtshalvdele, ville de fleste nok medgive, at det ser en smule specielt ud.

Ujævn udvikling er normalt

Vi får mange spørgsmål i brevkassen om udseende – hvordan kroppen “skal” se ud – og mange er bekymrede for, at de ikke udvikler sig normalt. Når man er i puberteten, sker der meget med ens krop, og det kan være svært at forholde sig til. Det er mit indtryk, at nogle også har en tendens til at fortolke deres næse større end den er, deres arme kortere end de egentlige er osv.

Det kan nogle gange være sværere gjort end sagt, men man gør tilværelsen nemmere for sig selv, hvis man accepterer sin egen krop og sit udseende i stedet for at jagte forskellige skønhedsidealer – som alligevel skifter med tiden. Mennesker er forskellige, og det er en mangfoldighed, vi skal være glade for. Den “normale” krop eller det “normale” ansigt findes ikke.

Som sagt er det svært at komme med et mere præcist svar end ovenstående. Når din vækstfase er ovre, tror jeg dog, du vil opleve, at dit er ansigt ser mere symmetrisk ud, end det gør nu. Men det bliver nok aldrig helt symmetrisk, fordi det som sagt er særdeles sjældent.

Måske kan du få lidt flere input til dine tanker ved at læse artikler og svar i vores tema Pubertet – mest for piger.

Mvh Boje