Kan man undgå at blive så høj?
Hejsa. Jeg har et sikkert tåbeligt spørgsmål, men jeg er 155 og vil gerne vide, om der findes en eller anden maskine, der ved, hvor høj jeg bliver? Jeg vil ikke rigtig vokse mere, men jeg skal jo spise, og derfor tænker jeg også: Hvis man spiser mange proteiner, vokser man så mere, og hvis man ikke spiser så mange, vokser man så ikke rigtigt?
Jeg er fra Kina og er blevet adopteret, så jeg ved ikke, hvor høje min forældre var, da jeg har søgt noget med "Hvor høj bliver du" på Google. Og så er jeg lidt kraftigere: jeg vejer 44-45 kg. Jeg ved, at i Kina vokser de ikke så meget, fordi de ikke får så meget mad som os, og jeg synes, jeg er ret høj. Jeg er vist den 2.-3. højeste af pigerne og lidt højere end drengene. Men er der måder at finde ud af, hvor høj jeg bliver?
Mvh K ;-) 12 år

SVAR:
Hej K
Mad påvirker ikke højden
Der er mange ting, som påvirker, hvor høj man bliver, men en ting er helt sikkert: Du skal ikke begynde at spise mindre i håb om, at du skal blive mindre! Man bliver alvorligt syg af mange andre ting, før ens højde begynder at blive påvirket af at spise mindre.
Tidlig pubertet
Hvis du er begyndt at gå i pubertet lidt tidligere end andre, vil du også opleve, at du er lidt højere end andre i klassen. Det er også derfor, at du er højere end drengene, fordi de ikke er begyndt at gå i pubertet endnu. Når du gør det, bliver de hurtigt højere end dig. Du er nu en af de højeste i klassen, men når man ser på gennemsnittet i Danmark, er du kun i den høje ende. Du er ikke unormalt høj, for ca. 1/4 vil være højere end dig, og 3/4 vil være lavere.
Vær glad for dig selv
Din højde er ikke unormal, og du skal hellere glæde dig over din højde: Der er mange flere som er kede af, at de er for små. Jeg tror bestemt ikke, du bliver så høj, at du bliver ked af din højde, når du bliver voksen. Især ikke hvis du allerede nu er begyndt at komme i puberteten, så vil det ikke blive noget problem. Du vil nok blive 165-170 cm høj.
Roland Knudsen