Kan man læse teologi uden at blive præst?
Hej
Jeg blev inspireret af et andet spørgsmål: Skal jeg vælge at studere teologi og dermed skuffe mine forældre? til at skrive et spørgsmål.
Jeg vil også rigtig gerne læse teologi, men jeg har ikke lyst til at blive præst, da det er et meget krævende job.
Kan I give mig nogle eksempler på uddannelser, som man kan vælge. Eller noget i den stil.
Tak på forhånd.
Kærlig hilsen Sofie, 16 år

SVAR:
Kære Sofie
Da du ikke har oplyst din mailadresse, forsøger jeg her at give dig et svar så godt, jeg kan.
Andre muligheder end præst
Overskriften på dit spørgsmål er, om man kan læse teologi uden at blive præst. Til det kan jeg svare helt klart: Ja! Jeg er selv et eksempel på det. Siden jeg blev uddannet som teolog, har jeg arbejdet som informationsmedarbejder, bibelskolelærer, forlagschef og nu redaktør på og leder for AdamogEva.dk.
Jeg kender adskillige andre teologer, der ikke er præster, men arbejder som missionærer i udlandet, forskere, fundraisere, konfirmandlærere, kirke- og kulturmedarbejdere, ledere i forskellige organisationer, redaktører på forlag, journalister, højskolelærere, uddannelses- og forskningsminister, rådgivere/sjælesørgere osv. osv. Der er altså masser af muligheder for andet arbejde end lige præst, hvis man uddanner sig som teolog.
Andre uddannelser
Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt skarp på, hvilke uddannelser, der lige nu tilbydes, hvis du gerne vil studere noget om kristendom, men jeg kender i hvert fald følgende muligheder: Cand.mag. i religionsvidenskab, lærer med kristendom som fordybelsesfag og professionsbachelor i kristendom, kultur og kommunikation. Desuden kan du tage nogle bachelor-uddannelser på henholdsvis Menighedsfakultet i Aarhus (MF) og Dansk Bibel-Institut (DBI) i København.
Hvis jeg selv skulle begynde på uddannelse i dag, ville jeg vælge bacheloruddannelsen på DBI eller MF, da den giver så mange muligheder for spændende kombinationer på kryds og tværs samt praktikophold i udlandet. Og desuden giver den mulighed for at læse videre på universitetet til kandidat i et andet fag.
Tag dig bare god tid
Jeg ved godt, at skolen og hele samfundet presser på, for at du skal bestemme dig for en uddannelse allerede nu og gå målrettet efter den. Men jeg har lyst til at sige: Slap af og tag det roligt! Rigtig mange undersøgelser viser, at det at bruge et eller flere år på at arbejde, rejse og/eller tage på højskole, inden man påbegynder studie, hjælper en til at være mere målrettet og færdiggøre sit studie. Ganske enkelt, fordi man bliver mere moden og klar over, hvad man gerne vil.
Hvis du har lyst til at tale mere om mulighederne, er du velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig Guds gode vejledning over dit liv!
De bedste hilsner
Vibeke