Kan man gøre noget ved en stor mængde udflåd?
Jeg har i et stykke tid gået og tænkt på, om man kan gøre noget ved en stor mængde udflåd?
Det er nemlig et irritationsmoment i hverdagen ... Jeg kan ikke gå uden trusseindlæg, og lugten er jo også et problem. Er der noget, man kan gøre ved mængden?
Desuden ville jeg høre, om udflåd og “miljøet” dernede kan have noget at gøre med tør hud på penis? Det er nemlig tilfældet hos min kæreste.
På forhånd tak for svaret.
Mvh
M, 18 år

SVAR:
Kære M
Det kan være rigtig mange ting, der forårsager øget udflåd. Jeg kan fortælle dig om nogle forskellige årsager, men overordnet synes jeg, du skal en tur forbi lægen, da en af tingene er en kønssygdom, så jeg synes, det er vigtigt at blive undersøgt.
Vask og sæbe
Det er helt naturligt at have lyst til at vaske sig meget, når der kommer udflåd og lugt fra skeden. Det kan desværre have en selvforstærkende effekt, for jo mere man vasker, jo mere udflåd vil der komme. Især hvis man bruger sæbe. Prøv at lade være med at bruge andet end rent vand til at vaske dig med. Hvis du har brug for sæbe fx under menstruation, kan du købe intimsæbe.
Seksuelt relateret
Du skriver, om det kan have noget at gøre med, at din kæreste har tør hud på penis, men det tror jeg er usandsynligt. Der kan dog komme nogle bakterier med op, når I har sex, og de kan ændre bakteriefloraen i skeden, som kan give mere udflåd. Det kan skyldes en betændelse i skeden, som hedder bakteriel vaginose. Man kan få behandling for det.
Der er også risiko for, at udflåd er et tegn på klamydia. Hvis ikke hverken du eller din kæreste har haft sex med andre, så er det usandsynligt, men fordi det er en frygtelig sygdom, skal du forbi lægen. I de fleste tilfælde har man nemlig ingen symptomer på sygdommen.
Svamp
Det er meget normalt for kvinder at have svamp. Det giver for det meste en voldsom kløe, og siden du ikke nævner det, tror jeg ikke, det er tilfældet. I artiklen Svamp kan du læse mere om det.
Tampon
Selvom det lyder skørt, kan en glemt tampon skabe en slem “bakteriebombe” i skeden. De fleste har heldigvis godt styr på, om de har taget tamponen ud, men jeg vil alligevel nævne, at det kan ske.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Udflåd er som tommelfingerregel ikke farligt, men skyldes en irritation. Du kan læse mere om udflåd i artiklen Udflåd.
Jeg synes alligevel, at du, som jeg skrev i starten, skal forbi lægen. Du skal være forberedt på, at lægen måske vil lave en gynækologisk undersøgelse for at kunne stille den rigtige diagnose.
Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty