Kan man blive gravid under sin menstruation?
Hej, jeg er lidt forvirret, kan man blive gravid under sin menstruation? - Jeg havde menstruation d. 28/5-13, (første dagen) Jeg var så i byen d. 30/5 havde stadig min mens og endte med at have ubeskyttet sex, lad os kalde ham P. Min mens stoppede d. 1/6, hvor jeg tilfældigvis havde ubeskyttet sex med en anden fyr, som vi kan kalde K.
- Sammen med K stod det så på i en længere periode, og jeg så den fyr 1-2 uger frem, hvor vi var meget seksuelt aktive. På et tidspunkt begyndte jeg at få ondt under samleje og følte mig hævet og tør. (Troede jeg var smittet af en kønssygdom) Så fik ringet til lægen og bestilte en tid, det viste, at jeg ingen sygdom havde, men at jeg tilfældigvis var gravid.
Jeg har valgt at beholde barnet og har termin inden så længe. Jeg har valgt kun at skrive K på som fader, da jeg faktisk ingenting ved om P. - Men så slog det mig, er det muligt, at P er faren og hvor stor er chancen for det?
M.v.h Melanie, 25 år

SVAR:
Kære Melanie!
Du kan kun blive gravid, når du har ægløsning. Og det har du altid fjorten dage FØR din menstruation. Dvs. hvis du normalt har 28 dage mellem dine menstruationer, så får du ægløsning 14 dage efter din mens er begyndt. Altså mens du så K, som du kalder ham.
Den første fyr, du var sammen med, kan ikke være far til barnet. Du kan ikke blive gravid, når du har menstruation.
Tillykke med at du har valgt at beholde barnet. Det er en stor og spændende beslutning. Jeg vil ønske dig - og dit lille barn - alt godt fremover.
Hvis der skulle dukke nogle spørgsmål op ifm. graviditeten eller andet, er du altid velkommen til at skrive til os igen.
vh Ida Secher Rom
Leksikon
Læs mere her
Gud opfandt sex!
Maria og Jim deler deres erfaringer om fordele ved at vente med sex til ægteskabet