Kan man blive gravid af at onanere, når man har menstruation?
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år. Jeg har onaneret i omkring et år nu, og jeg har også min menstruation. Mit spørgsmål er: Kan man blive gravid, hvis man onanerer, når man har mens?
PS. Har haft mens i omkring et halvt år nu.
Hilsen den nysgerrige

SVAR:
Hej!
Tak for dit spørgsmål til vores brevkasse. Jeg kan forstå på dig, at du er i tvivl, om onani kan gøre dig gravid.
Menstruation
Lad mig starte med at slå fast, at du ikke kan blive gravid ved at onanere. Heller ikke selvom du har menstruation. Din menstruation er tegnet på, at din krop har gjort sig klar til at blive gravid, men ikke er blevet det. Det betyder, at der noget tid før din menstruation er blevet frigjort et æg fra en af dine æggestokke, og at slimhinden i livmoderen har gjort sig klar til at tage imod ægget. Hvis du har haft samleje og ægget er blevet befrugtet, vil ægget sætte sig fast i livmoderen. Men når du ikke har haft samleje, er ægget ikke blevet befrugtet, og så vil slimhinden (og ægget) blive afstødt og det er, hvad der bliver til din menstruation.
Du kan læse mere om det i vores artikler Den første menstruation og Samleje og befrugtning.
Onani
Måske har du hørt om onani, at det er sex. Men når du onanerer ved fx at bruge dine fingre til at berøre dine kønsdele og opnå en dejlig fornemmelse i kroppen, så er det, hvad man kan kalde for “solo-sex”, altså sex med dig selv. Som du kunne læse ovenfor, kan du kun blive gravid ved samleje og altså ikke ved onani.
Det er helt naturligt, at du har lyst til at udforske din krop gennem at onanere. Onani kan hjælpe dig med at udforske, hvad der føles rart, og det kan give dig lyst til at gøre det igen. Men du skal være klar over, at onani kan komme til at fungere som en erstatning for det seksuelle samvær og den nærhed, som man kunne have haft med en anden. Derfor kan onani også nogle gange ende ud i en tom følelse indeni, fordi sex er skabt til at blive delt med den, man er gift med.
Der er i udgangspunktet ikke noget forkert i onani, men hvis det kommer til at fylde for meget for dig, kan du blive afhængig af det. Den afhængighed kan komme til at styre dig på en dårlig måde. Derfor er det en god idé at finde ud af, hvordan du kan udforske din krop og seksualitet på en måde, så du bestemmer, hvordan og hvor meget det skal fylde.
Du kan læse mere om onani i vores artikel Om onani – mest for piger.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis du er i tvivl om noget, så skriv endelig til os igen.
Venlig hilsen
Charlotte