Kan lægen nå at mærke noget på 1-2 sek ved undersøgelse af testikler?

Vis spørgsmål

Jeg har prøvet 2 gange, at en læge har følt på min pung/testiklerne, og den ene gang var til session. Den ene læge var en mand og den anden gang var det en kvindelig læge ved undersøgelsen.

Det tog kun 1-2 sekunder. Kan lægen overhovedet mærke noget eller hvad sker der?

Jørgen, 33år

SVAR:

Kære Jørgen

I forbindelse med session eller andre rutineundersøgelser behøver man ikke lang tid til at undersøge testiklerne.

Det er anden sag, hvis årsagen til undersøgelsen skyldes fx smerter eller en udfyldning i testiklerne. Så bruger man længere tid. Ved en undersøgelse mærker man efter testiklernes form, lejring, konsistens og knuder og om der er udfyldninger i pungen.

Desuden undersøger man også for ømhed af testiklerne og bitestiklerne. Man bliver også ofte bedt om at hoste for at mærke, om der et lyske- eller pungbrok.

Drengens kønsorganer

Mvh

Boje