Kan jeg være kæreste med en fyr, der er to år yngre end mig?
Hej Adam og Eva
Jeg er en pige på 19 år. Jeg er begyndt at få følelser for en dreng på 17.
Egentlig ser jeg ikke det store problem i, at han er to år yngre, men mere i, at han kun går i 1. g. Han er altså et helt andet sted i livet end mig, og jeg ved ikke, om det bliver et problem?

SVAR:
Hej med dig
Tak for dine tanker. Jeg kan høre, at du har svært ved at finde ud af, hvad du skal gøre. Det er super svært at finde ud af, hvilke regler der gælder for kærligheden.
Ingen regler
Lad mig allerførst fortælle dig en hemmelighed: Der er ingen gyldne regler. Kærlighed handler om at følge sine følelser og fornemmelser indeni, og så er der intet andet, der gælder. Så om der var 10 år imellem jer, var det også helt fint at handle på det.
Når man så tager et valg, følger der som regel bekymringer med. Og det er helt ok. Det er naturligt og også meget sundt at reflektere.
Er alderen afgørende?
Du skriver, at fyren er yngre end dig, og her er du i tvivl, om det bliver et problem for jer, at I ikke er lige gamle.
Til det vil jeg sige, at det kommer helt an på, hvem man er. Gode forhold og relationer har ikke nødvendigvis noget at gøre med alder. Måske har I en masse til fælles, selvom du er to år ældre. Og omvendt kan du også opleve, at I er meget forskellige og ikke har så god kemi.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre, der har spurgt om noget lignende:
Forelsket i bedste veninde – hvad skal jeg gøre?
18 år og forelsket i dreng på 14 - er det forkert og hvad gør jeg?
Jeg vil også anbefale vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Slå koldt vand i blodet.
Gå med fornemmelsen
Jeg tænker, at din fornemmelse må afgøre, hvad du ender med at gøre. Om du simpelthen er for nysgerrig efter at lære ham at kende, eller om du ikke gør noget. Hvad du end vælger, så ønsker jeg dig held og lykke med kærligheden fremover.
Alt det bedste herfra
Mai