Kan jeg være gravid trods p-stav?
Hej
Jeg er en pige på 16, som fik en p-stav for et års tid siden. Jeg har haft mange uregelmæssige blødninger, men nu, hvor jeg er startet på efterskole, har jeg ikke haft min menstruation. Det bekymrer mig meget, da jeg ikke forstår det.
Jeg har været sammen med en dreng uden beskyttelse, fordi jeg ikke tænkte, det var nødvendigt. Efterfølgende har jeg taget to graviditetstests, og begge var negative – bør jeg være bekymret?
Håber I kan hjælpe.
Anonym, 16 år

SVAR:
Kære Anonym
Mange tak for dit spørgsmål.
P-stav som prævention
Du skriver, at du bruger p-stav som prævention. Fordelen ved at bruge p-stav er sikker prævention i tre år. Man slipper for dagligt at tage p-piller. Der udskilles en lavere hormonmængde end den, der er i almindelige p-piller. Det er med til at mindske risikoen for bivirkninger.
Ulempen: Staven skal sættes ind og fjernes ved et mindre indgreb. Der kan forekomme bumser, nedsat humør, irritabilitet, menstruationssmerter og uregelmæssige blødninger, som hos nogle kan ende med, at menstruationen ophører.
Uregelmæssige menstruationer
Dine menstruationer har været uregelmæssige og er nu ophørt, efter du er begyndt på efterskole. Det er bl.a nogle af bivirkningerne/ulemperne som jeg har beskrevet ovenfor. Jeg synes derfor, at du bør få en tid hos din læge, så du kan få be- eller afkræftet, om alt er ok.
Du har fået p-stav for et år siden, så den præventive virkning skulle være intakt. Men selv om det er sikker prævention, er der aldrig noget, der er 100% sikkert. Muligheden for uønsket graviditet ved ubeskyttet samleje vil være der, men er meget, meget lille. Du har taget to graviditetstests, som begge var negative, så du er højst sandsynligt ikke gravid.
Ubeskyttet sex
Du har haft ubeskyttet sex og har dermed udsat dig for risiko for kønssygdomme, som kan få alvorlige konsekvenser. Desuden involverer sex hele vores følelsesliv, så jeg vil opfordre dig til at mærke efter, om du følelsesmæssigt er klar til at dele sex med en anden. Her på AdamogEva.dk tror vi på, at sex er en fantastisk gave, der nydes bedst i et livslangt og forpligtende forhold. Og der er masser af fordele ved at vente med sex.
Måske kan du få noget godt ud af at læse artikler og svar i temaet Teenager og sex. Og du kan læse dette svar til en pige, der også har haft ubeskyttet samleje: Ubeskyttet samleje – graviditet eller kønssygdom?
Jeg vil ønske dig et forhåbentlig fortsat helt fantastisk efterskoleår og ungdomsliv.
Bedste hilsner
Lise Thuesen