Kan jeg være gravid, selvom jeg har fået menstruation?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg har et par spørgsmål, da jeg har prøvet at forstå og læse alt muligt på nettet, men jeg fandt ikke rigtigt noget svar.

Jeg er 30 år gammel og har ingen børn, men min mand har tre børn, og vi ønsker et barn sammen, og jeg er slank.

Vi havde samleje to dage før ægløsning og dagen efter ægløsning, men jeg fik min menstruation to dag tidligere, end jeg skulle have haft den.

Jeg har tydelige blodårer på maven og benene; snart sagt overalt på kroppen, og det plejer jeg ikke have, så nu er jeg forvirret over, om jeg kan være gravid alligevel, eller om der er noget galt med min krop.

Min menstruation er altid regelmæssig og kommer til tiden, og det er altid 28. dag, men altså ikke i sidste måned.

Håber du kan give lidt svar.

Med venlig hilsen S, 30 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil svare dig, så godt jeg kan.

Du fortæller, at du og din mand har haft samleje de to dage op til ægløsning og dagen efter ægløsning, og at du har fået din menstruation to dage tidligere end forventet. Som jeg forstår dit spørgsmål, er du nu i tvivl, om du kan være gravid, da du har fået nogle tydelige blodårer på både mave og ben.

Du er nok ikke gravid

Først vil jeg svare dig, at det er usandsynligt, du er gravid, når du har haft menstruation siden samleje. Det kom godt nok to dage tidligere end forventet, men selvom din menstruation altid har været regelmæssig, kan der godt komme små udsving – også uden, der er noget galt.

Ægløsning

Du skriver ikke, hvordan du kender til tidspunktet for din ægløsning – jeg gætter derfor på, du har læst, at ægløsningen typisk kommer 14 dage efter sidste menstruationens første dag og på den måde har regnet dig frem til, hvornår du har ægløsning.
Men ikke alle kvinder kan regne med, at deres ægløsning kommer præcis 14 dage efter sidste menstruations første dag, selvom de har en regelmæssig cyklus. Hos nogle kvinder ligger tidspunktet tidligere og hos nogle senere. Det er helt individuelt og kan også godt svinge lidt fra cyklus til cyklus. En måde at finde ud af, hvornår i cyklus ægløsningen almindeligvis kommer hos dig, er ved at måle din temperatur hver morgen, inden du er fysisk aktiv. Lige efter ægløsningen vil din kropstemperatur stige mellem 0,5 og 1 grad og være på dette niveau resten af cyklus indtil menstruationen. Hvis du laver et skema og skriver det ned, vil du på den måde få et billede af, hvornår i cyklus din ægløsning almindeligvis kommer. Men det er vigtigt at vide, at stress, sygdom, kriser, meget fysisk aktivitet, rejser m.v. kan påvirke din cyklus, så ægløsningen alligevel ikke sker helt som forventet.
En anden måde at finde tidspunktet for ægløsning er ved at bruge en ægløsningstest, som kan købes i de fleste større supermarkeder.

Tydelige blodårer på mave og ben

Du skriver, du har blodårer på mave og ben og overalt på kroppen. Ved graviditet oplever mange, at deres blodårer træder tydeligere frem hen over brystet og ned over maven, mens nogle også bliver generet af åreknuder og meget fremtrædende blodårer på benene. Det sker dog ikke lige med det samme, men kommer gradvist i løbet af graviditeten. Hvorfor du har disse tydelige blodårer, kan jeg ikke svare på. Hvis det er markant anderledes, end du plejer at se ud, hvis de generer dig, eller du får ondt, bør du spørge din egen læge. Men ellers vil jeg råde dig til lige at se tiden an, om det ikke forsvinder spontant igen.

At blive gravid

Jeg læser i dit spørgsmål, at du og din mand gerne vil have et barn. Du og din mand har haft samleje lige omkring det tidspunkt, hvor du forventede, at du havde ægløsning. Men alligevel kom din menstruation. Hvorfor? For nogle par er det at blive gravid næsten så let som at knipse med fingrene, mens det for andre par tager længere tid. Begge dele er normalt, og der behøver ikke være noget galt, selvom det tager lidt længere tid. Hvis du har lyst, kan du læse mere om ægløsning og graviditet i artiklen Sådan bliver du gravid.

Jeg håber, det vil lykkes og blive til stor glæde for jer og ønsker jer alt det bedste.

Kærlige hilsner fra
Anette