Kan jeg være blevet gravid uden samleje?

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 19 år, som virkelig frygter en graviditet. Jeg har aldrig haft sex, og er ikke på p-piller, da jeg er i høj risikogruppe for blodpropper.

I september hyggede jeg for første gang med en dreng. Jeg gav ham et blowjob og handjob, og han rørte mig på klitorissen (undskyld for detaljer). Det skete to dage EFTER menstruation, og derfor kun 3-4 dage inden den frugtbare fase. Da fyren kom, var det ud over min hånd, hvorefter jeg tørrede den af i dynen. Jeg kan herefter ikke huske, om jeg kun har rørt mig selv på klitorissen, eller om jeg også proppede en finger op i min skede ... Hvis jeg har givet mig selv finger, kan så være blevet gravid, selvom jeg tørrede min hånd af i dynen først?

Jeg tænker egentlig ikke så meget over det efterfølgende, og jeg får min menstruation igen midt i oktober. Ud af det blå bliver jeg så panisk angst for, om jeg kan være gravid. Kan huske, at jeg især begynder at døje med træthed og kvalme. Jeg har flere tegn på graviditet, bla. let morgenkvalme, en del hovedpine, halsbrand og ondt i lænden. Jeg har ikke ondt i brysterne. Derudover har jeg også en sitrende/boblende/buldrende fornemmelse i underlivet, som om der virkelig er noget derinde.

I slutningen af november fik jeg en let blødning, som stoppede fem dage senere. Jeg har taget fem graviditetstests – den femte fik jeg taget hos lægen. De har allesammen været negative. Men så læste jeg, at det ikke er alle kvinder, der kan danne nok HCG til at kunne teste positiv på en test, og så blev jeg rigtig bange igen. Jeg går konstant og trykker mig hårdt på maven, og i starten syntes jeg ikke, det gjorde ondt, men nu synes jeg, jeg er meget øm ...

Undskyld det blev lidt langt ... Mit spørgsmål er egentlig bare, om man kan blive gravid af at få finger, hvor der måske har været sæd på, på trods af man har tørret den af i dynen? Please hjælp mig, er rigtig rigtig bange ...

Anonym, 19 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære anonyme kvinde

Det lyder, som om du har tænkt over muligheden for graviditet i snart to måneder. Det er nogle store tanker at gå rundt med selv, og jeg kan godt forstå, det fylder meget for dig og får mange forskellige følelser frem. Jeg tænker, det blandt andet giver sig til udtryk i, at du skriver detaljeret og langt om, hvad der er sket – og det er 100% i orden! Jeg håber, mit svar her kan hjælpe dig.

Usandsynligt at du er gravid

Ud fra din beskrivelse lyder det, som om der er en lille mulighed for, at der er kommet lidt sæd med op i din skede. Sædceller er meget mindre, end vi kan se med øjet, så selvom det meste blev tørret af i dynebetrækket, kan det godt være, der har siddet en lille rest på din finger. Spørgsmålet er så, om du kan være blevet gravid af dette. Jeg tror, muligheden er meget, meget lille.

For det første fik du din menstruation både måneden efter, du kunne være blevet gravid og to måneder efter. Du skriver, at din menstruation ikke altid er regelmæssig, og jeg tror, din menstruation de sidste par måneder har passet helt fint ind i dit normale mønster. Hvis du var gravid, ville du ikke have fået dine menstruationer. Nogle gravide bløder en smule men ikke i et mønster, som minder om deres normale menstruationscyklus på den måde, som dine blødninger har været.

For det andet har du taget fem graviditetstests og fået foretaget en test hos din læge også – alle negative. En graviditetstest fra supermarkeder er over 99% sikker. Lægens test er ligeledes meget sikker. Det er derfor meget usandsynligt, at du er gravid. Jeg kan forstå, du er blevet særlig bekymret, efter du har læst om normale HCG-niveauer hos gravide, som ikke kan opfattes af graviditetstest. På det tidspunkt, hvor du har været hos lægen, skulle dit HCG-niveau ved en graviditet været tæt på sit højeste, og derfor ville det have givet udslag. Da testen var negativ, synes jeg, du skal stole på, at du ikke er gravid.

Kroppen viser tegn på graviditet

Du beskriver symptomer, som minder om dem, man kan have under en graviditet: Kvalme om morgenen, hovedpine, træthed, halsbrand, oppustethed, ondt i lænden, ømhed i maven og følelse af, at der er noget i underlivet. Det er en del af de symptomer, der kaldes almensymptomer. Det overordnede navn hentyder til, at det er symptomer, vi kan opleve på baggrund af mange forskellige tilstande i kroppen.

Fx er der mange, som oplever at blive mere trætte i vintermånederne pga. mindre lys. Ved let stress af kroppen kan man også opleve kvalme og halsbrand samt muskelspændinger, som giver hovedpine og lændesmerter. I kvinders normale cyklus oplever mange at være oppustet. Tror du, at det, du mærker i kroppen, kunne være noget andet end graviditet?

Ud fra din månedlige menstruation og de mange negative tests tror jeg, der er en stor sandsynlighed for, at det, du mærker, ikke har med en graviditet at gøre. Du beskriver fx, at du trykker dig selv hårdt i maven og er begyndt at blive øm. Jeg tænker, ømheden kan komme af, at du trykker dig så hårdt i maven mange gange.

Internettet giver ikke altid gode svar

Jeg fornemmer, at du bruger en del tid på at læse på internettet om graviditet og symptomer. Der findes korrekte informationer, men der findes mindst lige så mange historier og mennesker, der kun har egen erfaring at tale ud fra. Som mennesker bliver vi meget påvirkede af, hvad vi bruger tid på, og jeg tror ikke, det har været med til at bekymre dig mindre at læse så meget. Tværtimod kan det at læse om nogle symptomer få os til at lægge mærke til alle små signaler fra vores kroppe og tolke dem i en bestemt retning.

Sex medfører også et stort ansvar

I stedet for at google graviditet vil jeg opfordre dig til at tale med en, du stoler på om din bekymring. For selvom det er usandsynligt, du er gravid nu, er det nogle store tanker, du går rundt med. Som du også selv har erfaring med, er sex ikke bare sjov. Det medfører også et stort ansvar: man kan blive gravid. At få et barn er en fantastisk gave, hvis man er klar til det og har en partner, man stoler på vil gå med hele vejen. Jeg vil derfor også opfordre dig til at vente med sex, til du er i et forhold, hvor du er tryg og kan give dig helt hen – og som kan være en god begyndelse på en familie, hvis du skulle være så heldig at blive gravid en dag.

Du kan evt. læse lidt på vores side om sex og overveje, hvordan du vil leve dit liv med det ansvar, sex medfører. Se fx de her artikler:
Værd at vente på
Sex og følelser
Sex i Bibelen – stærke sager

Jeg håber, mit svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive ind igen.

De varmeste hilsner
Amalie