Kan jeg lide ham, og kan han lide mig?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige 15 år og går i 9. klasse. Jeg har været meget forvirret på det sidste pga. den her dreng, der går i min klasse.

Mine venner har før været vild med drengen pga. hans udseende, men jeg har altid synes, man ikke skal dømme folk på deres ydre. De snakkede om ham konstant, og jeg spurgte altid om, hvad de så i ham? Senere opdagede de, hvor egoistisk og irriterende han kan være, og så endte samtalerne om ham.

Men her på det sidste er han begyndt at tale med mig. Spørger mig om mine karakterer, han går meget op i skolen, hvordan det går, hvad mine planer er efter folkeskolen, hans planer, det han har lavet i weekenden og om opgaver, som han allerede har spurgt om. Og af en eller anden grund bliver vi altid sat sammen i gruppe i skolen, han er helt anderledes med sine venner, end når han er sammen med mig. Når han er sammen med hans venner, er han højlydt, irriterende og ufølsom, men når jeg er alene med ham, virker han meget normal.

Mine venner siger, han er forelsket i mig og alt muligt, og jeg nægter det hele tiden. De siger, han ikke kan sige det lige ud, fordi han er genert, i hvert fald omkring hans følelser. Men sagen er, jeg ved ikke længere, hvad jeg føler? Nogle gange er jeg glad for at se ham, andre gange er jeg bare irriteret. Jeg ved ikke om, jeg kan lide ham, eller om han kan lide mig. Her i weekenden skrev han (hans facebook profil) mit navn på sin bedste vens profil en masse gange. Jeg spurgte ham ad, og han sagde, at der var en eller anden, der havde hacket hans profil, mens han grinte. Mine venner sagde, at jeg er naiv, hvis jeg troede på ham. De siger, det er hans måde at vise hans følelser på. Jeg er bare så forvirret og irriteret. Jeg ved ikke, hvad der foregår. Mine venner siger, at han konstant kigger på mig, og at vi har tit øjenkontakt.

Men for at være ærlig, synes drengene fra min klasse ikke, at jeg er pæn/lækker. Min mor siger, at drengene kommer til fornuft, når de bliver ældre. Jeg synes selv, at jeg er pæn, ikke på en selvglad måde, men jeg synes heller ikke, jeg er grim. Og måske skyldes min interesse bare, at der endelig er en, der måske viser interesse for mig? Jeg ved det ikke, være sød at hjælpe mig.

hilsen forvirret pige, 15 år

SVAR:

Kære forvirrede pige

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du er forvirret og har svært ved at finde rundt i det, når du både skal forholde dig til dine egne tanker og følelser og de andres kommentarer.

Ham, dig og veninderne!

Ud fra det, du skriver, bemærker jeg, at du ikke altid har været betaget af ham. Denne opdagelse/følelse for ham er ny for dig og jeg fornemmer, at du har svært ved at finde ud af, hvad du selv synes om ham, nu hvor dine veninders fascination af ham er udskiftet med irritation.

Jeg forstår det som, at det er ham, der tager kontakt til dig og ikke noget, du har opsøgt. Ud fra det, du skriver, virker han interesseret i dig, når han spørger til dig og fortæller om sig selv.

Vi tilpasser os …

Vi tilpasser os, alt efter hvem vi er sammen med og i hvilken situation, vi befinder os. Måske har vi endda fået en bestemt ”rolle” f.eks. i klassen. Jeg kan ikke give dig et konkret svar på, hvorfor han opfører sig, som han gør, men jeg tænker, at han er den samme - du får bare lov til at se en anden (ny) side af ham, når du er sammen med ham.

Gisninger

Dine venner påstår, han er forelsket i dig, men ikke tør sige det, fordi han er genert. Jeg ved ikke, om han er forelsket i dig, men forestil dig, at han er lige så forvirret som dig, at han ligeledes har svært ved at forholde sig til de andres kommentarer og hans egne tanker og følelser. De andres kommentarer sætter dig i en svær situation, så du knap nok har tid til at tænke dig om – og det har han måske heller ikke.

Flyt fokus

Jeg tror, at vi som piger laver mange gisninger. Vi kan analysere drenges handlinger igen og igen, men ofte er drenges handlinger ikke så gennemtænkt, som vi gør det til. Derfor: Prøv at flytte fokus, fra om han er forelsket i dig og i stedet fokusere på, om du er forelsket i ham, har følelser for ham, eller blot fascineret af ham. Det er helt naturligt, at vi piger bliver fascineret/charmeret, når vi kan mærke at en dreng gør os til noget specielt og det kan være forvirrende. Så prøv at lægge de andre pigers kommentarer til side og fokuser på dig selv.

Hvad synes du?

Dine venner påstår, at I tit får øjenkontakt, men hvad synes du? Kan du mærke, at du gerne vil have øjenkontakt med ham og har lyst til at snakke med ham om de ting, du laver? Forelskelse stikker dybere end blot en fascination af udseendet og ud fra det, du skriver, virker du til at være bevidst om, at lade dig fænge af det indre frem for det ydre og de andres meninger.

At være sammen

Om din interesse i ham skyldes, at han er den første, der viser interesse for dig, kan jeg ikke svare på. Men jeg tænker, det vil være en god idé at tilbringe mere tid sammen med ham. Det kan være, du skal foreslå, at I skal lave noget sammen uden at blande dine venner ind i det – kun ham. Ved at tilbringe tid sammen kan det være, du bliver mere afklaret med, om du er forelsket i ham.

Forelskelse er ikke ensbetydende med kærester

Når du nævner din mors kommentar; at drengene kommer til fornuft, når du bliver ældre, er det så fordi, du har en forestilling om, at du vil vente til, du bliver ældre med at begive dig ud i forelskelsens verden?

Man kan godt være forelsket, uden man nødvendigvis behøver at være kærester. Det er en god fornemmelse/følelse, som du godt må beholde for dig selv uden at gøre noget ved det, hvis du ikke ønsker at have en kæreste. Men det kan være vigtigt, at du melder det ud til ham, så du ikke leger med hans følelser, hvis du ved, han har følelser for dig.

Læs evt. disse link:

Pigevenner og drengevenner

Den eneste ene

Mvh. Malene