Kan jeg lære at elske og ikke bare bruge kvinder?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en helt almindelig mand, som har et problem med at elske andre ... Jeg tror aldrig, jeg følelsesmæssigt har elsket et andet menneske og er sådan set lidt ked af det, fordi det ønsker jeg faktisk at gøre!

Jeg har gang på gang oplevet, at en kvinde elsker mig, men jeg ikke er i stand til at elske tilbage. Det er ikke, fordi jeg ikke fysisk er tiltrukket af kvinder, for det er jeg ... Men jeg har nok et lidt usundt forhold til kvinder, når det oftest for mig bare går ud på at have sex med dem, så jeg kan prale af det til vennerne bagefter.

Så problemet er, at jeg bruger dem og misbruger de følelser, de nogle gange får for mig. Når jeg så prøver på at elske tilbage, uden de varme følelser er med i det, oplever jeg, at jeg er god til at vise dem kærlighed og varme, uden at mine følelser nødvendigvis egentlig er med i det.

Mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg få mine følelser med i det? Mangler jeg “bare” at møde den rigtige, eller hvad kan jeg gøre?

Mvh. M, 26 år

SVAR:

Hej M

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg tror ikke, der findes noget entydigt svar på dit spørgsmål. Derfor er mit svar nogle tanker, du måske kan bruge i dine videre overvejelser.

Sundt og usundt

Som jeg forstår dit spørgsmål, længes du efter at mærke følelsen af, at du elsker en anden. Du oplever en fysisk tiltrækning til kvinder, men du beskriver det som et ”usundt” forhold, hvor du ”misbruger” deres følelser til at få sex. Som jeg læser det, oplever du, at der er noget, der ikke er helt rigtigt i din nuværende situation. Når du bruger ord som “usund” og “misbrug”, tænker jeg, du også har en idé om, hvad det modsatte er. Inden du læser videre, kan det måske være en idé, at du lige bruger to minutter på at overveje: Hvad er et sundt forhold til en kvinde, og hvad vil det sige ikke at misbruge andre? Svaret på dit spørgsmål vil nemlig afhænge af, hvordan du forstår begreber som sex og kærlighed.

Ét syn: Andre har værdi, hvis de opfylder mine behov

Et udbredt syn på mennesket, sex og kærlighed bliver formidlet til os gennem pornofilm og reality-programmer. Her tænkes det, at sex er en ren fysisk størrelse, som ikke påvirker os ret meget andet, end at vores seksualdrift bliver tilfredsstillet. Jeg tænker, konsekvenserne af dette menneskesyn er, at mennesker omkring os bliver omdannet til midler, hvormed vi kan nå det egentlige mål: Få vores behov opfyldt. En anden konsekvens er, at overfladen er det vigtigste. Det er sådan set ikke så vigtigt, hvad den anden person indeholder som menneske, men hvordan han/hun ser ud. Det betyder, at menneskers værdi kommer til at afhænge af, hvordan de ser ud og ikke af, hvad de er.

Et andet syn: Ethvert menneske har værdi, fordi det er til

I modsætning til det tager vi på AdamogEva.dk udgangspunkt i et bibelsk livs- og menneskesyn. Det indebærer, at ethvert menneske har uendelig høj værdi. Ikke for hvad vi gør, men for hvad vi er. Samtidig ser vi mennesket som en enhed af krop, sjæl og ånd. Derfor kan sex ikke udskilles til kun at omfatte en fysisk del, som ikke påvirker de andre dele af os. Vi er overbevist om, at sex er bedst, når det sker mellem to mennesker, der har forpligtet sig på hinanden, så kærlighed, ærlighed og respekt er en del af det. På den måde følges graden af sårbarhed og forpligtelse ad.
Jeg skriver om disse to grundlæggende forskellige synspunkter, fordi jeg ikke tror, der findes noget “neutralt” menneskesyn. Vi bliver påvirket af vores omgivelser i større eller mindre grad uanset, om vi vil eller ej. Men det fjerner ikke det personlige ansvar for at tage aktivt stilling til, hvad vi vil lade os påvirke af.

Kærlighed er hårdt arbejde

Jeg tror ikke, du bare skal vente på, at “den rigtige” pludselig dukker op. Men dit næste skridt vil afhænge af, hvad du kommer frem til i dine overvejelser. I sidste ende handler det om, hvilke værdier du gerne vil leve efter, og så handler det om, hvilke skridt der fører dig i den retning.
Jeg tænker, kærlighed er hårdt arbejde. Det er det, der er tilbage i et parforhold, når den første vilde forelskelse har lagt sig. Jeg tænker, at kærlighedsfølelsen opstår bedst i tryghed. Når vi oplever, at nogen kender os, som vi er, hvor de har set alle vores fejl og mangler og alligevel elsker os. Og når vi har vakt så stor tillid hos et andet menneske, så hun er parat til at dele sine inderste tanker, ønsker, behov, længsler, fejl og mangler i tillid til, at du vil passe godt på det. Der kan kærligheden opstå, men den kan ikke tvinges frem.

Giv noget af dig selv

Jeg tænker, nogle konkrete skridt på vejen kunne være at turde give noget af dig selv til den anden. Dvs. åbne op, fortælle din historie, dine interesser, dine værdier og måske en dag også dine svagheder. Igen gælder det, at jo mere man åbner sig, jo mere har man brug for at kunne stole på den anden. Det er derfor vigtigt, at graden af intimitet og forpligtelse følges ad. Det kan være en langsom proces, hvor der først vækkes en interesse for den anden, hvorfra der kan udvikles et stadigt mere intimt fællesskab, hvor begge parter lærer hinanden at kende, og på den måde bliver man “nøgne” for hinanden på et mentalt plan. Herudfra kan der vokse en tryghed, hvor to mennesker kan dele sex i vished om, at jeg er fuldt ud elsket også med alle mine fejl og mangler og min uperfekte krop.

Flyt fokus

En anden måde at komme et skridt nærmere kærligheden kan være en bevidst ændring af dit fokus, når du kigger på en kvinde. Det kan du gøre ved at blive opmærksom på, hvad hun ellers indeholder. Fokuser på hendes ansigt – ser hun glad eller træt ud? Forsøg at sætte dig ind i, hvad hun tænker og føler. Hun har behov for at blive anerkendt og respekteret. På den måde får du et fokus, hvor du ikke ønsker at udnytte din viden til forførelse men til fordybelse i den anden. Verden bliver større, fordi den ikke handler om mig selv, når jeg begynder at fokusere på det, som betager mig, og som er anderledes end mig selv. På den måde bliver hun et mål i sig selv for den, hun er, og ikke et middel. På den lange bane kan fascinationen udvikle sig til en forelskelse, som igen kan udvikle sig til kærlighed.

Det var mine idéer og tanker om dit spørgsmål. Jeg håber, noget af det har sat nogle tanker i gang hos dig. Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke med at træffe dine egne beslutninger i det her spørgsmål. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis noget er uklart, eller du gerne vil have noget uddybet.

De bedste hilsner
Mikkel