Kan jeg gøre noget for at få mindre bryster?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg fik min menstruation, da jeg var 12 år, og mine bryster begyndte at vokse, da jeg var 11. Jeg har altid haft større bryster end andre, og det er jeg meget ked af. Da jeg var 10 et halvt, fik jeg en spiseforstyrrelse, fordi jeg ville stoppe min brystudvikling. Når man søger på nettet om, hvordan man får mindre bryster uden operation, kommer der ingen resultater.

Min mor siger, at jeg bare vil blive glad for det, når jeg bliver ældre, men nej, det vil jeg bestemt ikke! Nu har jeg været ked af det i 5 år, og jeg er ikke en, der skifter mening. Jeg synes nemlig, at det er så smukt + feminint, at de er a-b skål!

Så har I nogle metoder til, hvordan man kan få mindre bryster? Lige nu bruger jeg c-d skål, jeg vil rigtig gerne bruge en b!! Er der noget specielt, jeg kan spise? Nogle øvelser jeg kan gøre? Please hjælp mig, har så meget brug for det, for jeg må ikke få lavet en brystoperation i min alder!):

Hilsen mig, 15 år.

SVAR:

Kære mig

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk Det er altid det bedste at få sat ord på det, der er svært, og som man går og spekulerer på.

Mange ulemper

Jeg vil ikke gøre dig ked af det, men det er korrekt, at man ikke kan gøre noget for at få mindre bryster uden operation. Din drøm om en A-skål kan ikke gå i opfyldelse lige nu.

Selvom du ifølge loven må få en operation, når du bliver 18 år, er det ikke så lige til. Du vil sikkert gerne en dag have børn, og måske vil du til den tid ønske at kunne amme dem. Det er der mange brystopererede kvinder, der aldrig kommer til, da brystvævet er gået i stykker. Det er for mig at se den første grund. Desuden lyder det heller ikke til, at dine bryster er så store, at de vil give dig fysiske gener. Så du vil også får svært ved at overtale en kirurg til at gøre det på så ung en kvinde.

Skabt forskelligt

Jeg ved, det er nemt for mig at sige, at du ikke skal være ked af det, lige som din mor også fortæller dig. Vi er alle skabt forskelligt, nogle små, nogle store, tykke eller tynde. Høj/lav, rødt hår/mørkt hår, ja, fortsæt selv ... listen er uendelig.

Jeg tror ikke, der findes mange piger, der ikke har et eller andet ved deres krop, de ikke er tilfredse med. Nogle mere utilfredse end andre. Man er jo sig selv nærmest og synes selv, at ens ”ulempe” er værre end alle andres.

Svært at acceptere

Nu da det på ingen måde er muligt at få lavet de bryster mindre, må du gøre noget andet, nemlig begynde med at arbejde med din egen indstilling til dine bryster. Har du overvejet (ud over, at du synes det er meget feminint at have en A-skål), hvad det egentlig er, der gør, at du har så svært ved at acceptere den størrelse, dine bryster nu engang har? Jeg tror, du skal snakke med nogen, der kan få dig til at se anderledes på dig selv. Spørg fx din mor, om hun kender nogen, eller snak med sundhedsplejersken på din skole om det.

Hvad er løsningen?

Hvis du ikke begynder at ændre din indstilling til din egen krop, hober det sig op, og du vil aldrig blive tilfreds. Det er jo ikke løsningen at gå og vente, til man bliver 18 år og så få lavet mindre bryster. Prøv at tænke frem: Tror du egentlig, det ville gøre dig rigtig lykkelig og få dig til at føle dig feminin? Næppe ... Løsningen er ikke at fjerne det, man ikke bryder sig om; men løsningen er at finde ud af, hvad det er, der ligger bag. Jeg ved jo ikke, hvad det handler om for dig. Jeg kan bare sige, at det for mange dybest set handler om, at de ikke har et godt selvværd, at de ikke føler, at de er noget værd i egne eller andres øjne. Så kan man føle, at man skal se ud på en bestemt måde for at få den anerkendelse, man længes efter.

Måske genkender du ikke dette; så er det bare godt.

Tale med nogen

Hvis der er noget af det, jeg har skrevet, der giver mening for dig, er det supervigtigt, du får talt med et menneske, du har tillid til, og som kan hjælpe dig videre, så du kan blive virkelig glad for dig selv, som den du er.

Du kan også selv øve dig ved at se på dig selv i et spejl og finde 10 ting, du synes virkelig godt om ved dig selv. Bed din mor om at gøre det samme. Du kan også gøre det samme i forhold til, hvordan du er som person.

Det ydre betyder meget, men den indre skønhed er den vigtigste!!

Det er vigtigt, at du træner dig i at fokusere på det positive.

Håber, mit svar giver mening for dig.

Kærlig hilsen
Marianne