Kan jeg godt blive en god kæreste trods autisme og lidt ADHD?
Hej Adamogeva. Jeg er en pige, som har tænkt tit på, om jeg overhovedet kan blive en god kæreste og elske den person, jeg nu måske vil komme sammen med?
Lidt om mig.
Jeg har en autisme diagnose og lidt ADHD, som fylder meget for mig. Noget af det gør, så at jeg har svært ved mennnesker og følelser, og den måde de tænker på.
Spørgsmål 1: Når man har en kæreste, så er man jo kærlig for hinanden. Så jeg vil bare vide, hvordan jeg skal tage imod den kærlighed? Jeg har aldrig været god til at få en krammer eller nogle har sagt noget pænt til mig. Det er, som om jeg ikke forstår følelsen kærlig; men når jeg tænker på den, så føles det dejligt :) MEN! Det er svært, når det er virkelighed. Når en bliver sur, så forstår jeg det godt. Det er, som om jeg ikke forstår kærlighed og alt det gode her i livet.
Spøgsmål 2: Jeg har fået af vide, at dem der har autisme kan godt være egoister og kun tænke på dem selv. Men jeg synes nu godt, jeg kan tænke på andre end mig selv. Men jeg er bare bange for, at jeg ikke er god til kærlighed og vise den, når jeg får en kæreste. For jeg vil gerne være en god person :) Og hvad nu, hvis den person, jeg kommer sammen med, synes, at jeg er dum/egoist eller bare ik ke tager imod kærligheden? Håber I kan hjælpe :)
Hilsen Pigen

SVAR:
Hej pige
Hvor er du bare klog med at sende spørgsmål ind til brevkassen her. Du har fortalt, at du har en autisme diagnose og lidt ADHD. Med disse 2 ting lyder det til, at der er ekstra udfordringer til dig. En med ekstra udfordringer skal med største frimodighed spørge om ekstra hjælp, ekstra vejledning og ekstra omsorg. DET FORTJENER DU. Det vil jeg gerne helt personligt sige til dig.
Lidt til dig
Du skriver i dit brev Lidt OM mig.
Nu vil jeg gerne skrive Lidt TIL dig.
Jeg beundrer dig for, at du lige ud af posen fortæller, at du har en autisme diagnose og lidt ADHD. Det kan være sundt at fortælle, hvad det er, der er svært for et menneske. Ud fra det, kan der lettere undgås misforståelser, og det kan nogen gange skabe større forståelse for mennesket i dets omgivelser.
Du har netop lige præcis fortalt, hvordan det kan være for dig. Det er en sund vej at gå på.
"Det har jeg svært ved"
Du fortæller meget præcist, hvad du har svært ved:
• mennesker
• følelser
• måden, de tænker på
Når jeg hører dig fortælle dette, tænker jeg: DU ER JEG-KLOG
Du ved, hvad det er, der fylder hos DIG. Det er du allerede klog på. Det kan være en stor hjælp for dig på din vej fremad.
Det betyder, at du nogen gange kan tage højde for, hvad der er godt for dig. Hvis f.eks. du har brug for at trække dig lidt og skabe ro, når du er til familiefest eller sammen med nogle venner, så kan du med stor frimodighed gøre det. Det er helt normalt at kunne have brug for. Måske finder du ud af, at du har det bedst ved at være sammen med en eller få ad gangen, så vil du være god ved dig selv ved at arrangere det indimellem.
Egoister
Du har fået at vide, at dem, der har autisme, godt kan være egoister og kun tænke på dem selv. Jeg ved ikke, hvordan det lyder i dine ører? Det får jeg lyst til at spørge dig om. Jeg vil nemlig gerne sige til dig, at det kan siges mere forstående end at sige: Du er sådan en. Du lyder nemlig til at gå imod sætningen. Du skriver: Jeg synes nu godt, jeg kan tænke på andre end mig selv. Det, tror jeg, er sandt, for du er jeg-klog.
Noget helt andet er at være forstående over for, at noget kan være svært i relation til andre. Det har du allerede omtalt.
Værdier
Du fortæller om nogle værdier, når du tænker på det at få en kæreste:
• Du vil gerne være god til kærlighed.
• Du vil gerne vise kærlighed.
• Du vil gerne modtage kærlighed.
Det kan være godt at tænke værdier igennem mht. at få en kæreste. Hvad er det, jeg sætter højt? Mange i din situation har det netop godt med at have tænkt ting igennem.
Det har du allerede gjort.
Følelser
Du kender til, at nogen kan blive sur. Det forstår du.
Det er anderledes for dig med kærlighed og kram. Det lyder til, at du kan finde glæde over at tænke på kærlighed; men at det er svært, når det er virkelighed.
Her tror jeg, at det er vigtigt, at du tænker forstående over for dig selv: Her er noget, der er svært for mig.
Du fortæller, at du ikke er god til at få en krammer. Jeg tror, at det kan være en god sætning for dig at sige: Det er svært for mig at få en krammer. Ved at sige det på den måde, er du forstående over for dig selv i stedet for at diskvalificere dig selv og sige: Jeg er ikke god til.
At være bange for noget
Du siger, at du kan være bange for, at du ikke er god til kærlighed. Når nogen er bange for noget, kan det være godt at gøre ting nænsomt. Jeg kender en, der er bange for at køre over togskinner. Når han gør det, gør han det meget forsigtigt.
Her tænker jeg på, om det kunne være en mulighed for dig i første omgang at forsøge at snakke med en, som du kunne forestille dig, at du måske kunne blive kæreste med. Lære vedkommende at kende som venner. Du kan så overveje, hvad det gør ved dig. Hvordan er det at være mig i sådan en samtale?
At lave følgeskab
Jeg tror, at det vil være godt for dig at finde en at dele dine tanker med. Jeg ved ikke, hvor gammel du er. Går du i skole? Måske er der en lærer, der kan hjælpe dig med at finde en fortrolig. Taler du mon indimellem med en psykolog eller terapeut? Hvis du gør, kan det være rigtigt godt at få snakket om det, der fylder og gør dig bange, når du tænker på det at få en kæreste.
Velkommen til at spørge igen
Her til sidst vil jeg opmuntre dig til at spørge igen. Her i brevkassen eller hos andre, du har tillid til. Ved at spørge, tror jeg, at du har mulighed for at bygge videre på det at være jeg-klog.
Som du kan se nedenunder: Jeg er lærer og terapeut. Jeg kender og har kendt mange, som har brug for at stille mange spørgsmål.
Derfor: Vær frimodig med at spørge videre.
Hav det rigtigt godt.
Rigtig mange hilsner
Hanne Esmarch