Kan jeg forhindre hævelse af Bartholins kirtel?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har på et tidspunkt haft en form for blød kugle på venstre skamlæbe. Det mente min læge var en Bartholins kirtel, der var hævet, men hun kunne dog ikke se på den, da den var forsvundet midlertidigt, da jeg var forbi hende. Efterfølgende kommer den og går. Er der noget jeg kan gøre, så den ikke kommer igen?

Desuden er det, som om den sidder fast i en hård streng, som starter oppe over klitoris. Denne streng er der fortsat, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad det er? Kan det være en sene? Min læge kunne ikke mærke den, men jeg er bekymret for, om det er noget farligt.

Kh kvinde, 18 år

SVAR:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du skriver, da det ikke er godt at gå med bekymringer alene.

Bartholins kirtel

Hævede Bartholins kirtler er helt almindeligt hos unge kvinder. Hvis den er generende for dig eller gør ondt, er det vigtigt, du igen kontakter din læge, da der så kan være betændelse i kirtlen (Bartholinitis).

Der er desværre ikke rigtig noget, du selv kan gøre for at forebygge. Læs mere om tilstanden på sundhed.dk: Bartholinitis.

Hård streng

Det er desværre ikke muligt for mig at vurdere den hårde streng, du beskriver. Kan du mærke den hele tiden, eller kun nogle gange? Det er helt i orden, at du henvender dig til din læge igen, hvis det stadig er en bekymring for dig. Måske det vil give dig tryghed at få det dobbelttjekket.

Mvh. Marie