Kan jeg få p-piller uden mine forældre får besked ?
Jeg er en pige på 15 år, som ønsker at starte på p-piller. Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i et halvt år. Vi har haft sex, selvfølgelig med kondom, dog ønsker jeg stadig at starte på p-piller for en sikkerheds skyld. Jeg har flere gange nævnt det for min mor, men hun mener, at jeg ikke skal starte og vil ikke diskutere det.
Er det muligt at tage til egen læge og få p-piller, uden mine forældre får besked om det?
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære pige
Tak fordi du skriver til os med dine spørgsmål og jeg beklager meget det sene svar.
Det korte svar på dit spørgsmål er, at du godt kan gå til din læge og få en recept på p-piller, uden at dine forældre får det at vide. De gælder i øvrigt altid, at din læge har tavshedspligt, også overfor dine forældre uanset hvad du kommer til din læge med.
Når det er sagt, synes jeg, at du skal tage en god snak med din mor. Prøv at høre hvilke argumenter hun har for, at du ikke skal begynde på p-piller - selvom hun ikke vil diskutere det.
Du skriver, at du har haft sex med din kæreste og brugt kondom. Det er en god ide at bruge kondom, også selvom du får p-piller. Kondom er den eneste beskyttelse mod kønssygdomme, som fx klamydia. Selvom du og din kæreste stoler på hinanden, kan det være en ekstra sikkerhed at bruge kondom.
Til slut vil jeg opfordre dig til at surfe lidt rundt på siden. Jeg håber, du vil passe godt på dig selv og din krop. Du er stadig meget ung og har et langt liv foran dig til at udforske din seksualitet. Der er en anden rådgiver, der har givet en pige på din alder nogle overvejelser omkring tidlig seksuel debut. Du kan læse svaret her: Nybegynder med sex - gør vi det rigtigt?
Du kan også læse flere artikler om sex, fx denne: Sex og følelser
Hilsen Mette