Kan jeg blive sikker på, hvem der er far til barnet?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg skriver, da jeg pt. befinder mig i en ikke så rar situation, som jeg selvfølgelig selv har rodet mig ud i.

Jeg har en kæreste, som jeg har været kæreste med i mange år, og som jeg er rigtig glad for. I maj smed jeg derfor p-pillerne, da vi gerne vil være forældre. Siden da har jeg dog ikke rigtig haft regelmæssige menstruationer, og har faktisk kun haft en "rigtig" menstruation varende fra omkring d 9 - 16 Sept. De andre har kun været småblødninger hist og her, da min cyklus har skulle finde sig til rette igen.

Jeg har så som sagt min sidste og første rigtige menstruation, der slutter den 16 Sept. Den 26. Sept. er jeg så min kæreste utro. Jeg har ikke et rigtig samleje med den anden mand - han er kun oppe i mig meget kort med 2-3 stød, hvorefter han trækker sig ud igen, og det er det. Han er altså ikke kommet oppe i mig, og var der kun meget kort, men jeg er klar over, at der stadig er en lille chance. Jeg har ikke været sammen med ham siden.

Jeg tager så en graviditetstest ca. en uge efter for at være sikker, og den viser negativ.

Sidste torsdag d 6/11 tager jeg så en test, som er positiv. Jeg er jo så nervøs for, at det er den anden mand, og ikke min kæreste, som er faren. Det skal siges, at min kæreste og jeg også har dyrket ubeskyttet sex i samme periode, som jeg var sammen med den anden mand, så der er også stor sandsynlighed for, at det er min kæreste.

Jeg har haft kvalme en lille uge, og fordi mine menstruationer er så uregelmæssige, henviser min læge mig til en gynækolog, som skal scanne for at kunne fastsætte, hvor langt jeg er henne, da det ikke kan læses ud fra mine uregelmæssige menstruationer.

Var deroppe i dag d 10/11. Hun vurderer, at jeg er ca 7 uger + 3 dage henne. Hvis jeg tæller tilbage på en kalender, så får jeg det dermed til, at jeg skulle være blevet gravid omkring d 19/9, og altså med min kæreste.

Er det korrekt forstået, eller er der fortsat chance for, at det kan være ham den anden mand, som jeg var kort sammen med d 26/9, som er faderen? I så fald hvor stor er sandsynligheden.

Jeg er i syv sind disse dage, og går med tankerne om at få en abort blot for at få denne episode ud af mit liv. Jeg håber derfor, at I vil tage stilling til mit spørgsmål, så jeg kan få lidt klarhed, ift. hvilken beslutning jeg skal tage.

Kh E, 28 år

SVAR:

Kære E

Tak for dit spørgsmål. Det må være svært for dig at stå i denne situation. Jeg vil i mit svar give dig nogle forskellige fakta omkring terminsberegning og graviditetstest, men også tage stilling til dit spørgsmål, som du efterspørger.

Regelmæssig cyklus

Din cyklus har ikke været regelmæssig efter du smed p-pillerne, men jeg tænker på, om den måske var det inden? Du kan godt have været igang med en regelmæssig menstruation, men kun nået at få det 1 gang, før du blev gravid. Hvis din menstruation var regelmæssig, kan du måske regne ud, hvornår du ville få ægløsning og dermed mulighed for befrugtning. Hvis ikke du har haft regelmæssig cyklus, kan man desværre ikke regne med de specifikke dage.

Scanning og termin

Når man får en scanning og dermed en terminsdato, er terminen beregnet ud fra fosterets størrelse på scanningstidspunktet. Terminsdatoen er således udtryk for en statistisk beregning, og kan variere med nogle dage.
Hvis du vil "regne baglæns" skal du ikke tælle 7 uger og 3 dage tilbage, for systemet er baseret på "første dag i sidste menstration" som man regnede før ultralydsscanningerne. Så de første to uger er menstruation og ventetid indtil ægløsningen. Hele systemet er bygget på en regelmæssig cyklus på 28 dage. Du skal derfor tælle ca. 5 uger og 3 dage tilbage (det bliver 3. oktober). Men igen kan du ikke helt bruge beregningen, når jeg ikke kender din cyklus.

Graviditetstest

En graviditetstest kan ikke vise, om man er blevet gravid kun en uge efter befrugtningen. Den måler ud fra et bestemt hormon (det hedder HCG), og mængden af hormonet er meget lille i starten, når ægget lige er blevet befrugtet. Normalvis må du vente, til det tidspunkt hvor der er forventet menstruation, og nogle gange en uge mere, før det er sikkert. Men uanset hvad, så kan du ikke tage en positiv graviditetstest, uden at du er 100% sikkert gravid. Det eneste, der kan give et falsk resultat, er, hvis du tager en test, som er negativ, og du faktisk er gravid. Det kan ske, hvis man er for hurtigt ude med testen.

Hvem er far?

Du skriver, at du har været utro, men uden at den anden mand har haft udløsning. Du skriver selv, at du er klar over den chance, der er, for at han kan være far. Der er nemlig præsperm under sex, som kan indeholde sædceller. Der er ikke nogen beregninger, der kan garantere eller give dig stor eller lille sandsynlighed, når du spørger om, hvem der kan være far til barnet. Den eneste sikre metode, er at få lavet en DNA-test, når barnet er født. Og det skal være en fælles beslutning, hvis I vælger at få barnet.

Jeg vil give dig det råd, at du skal fortælle det hele til din kæreste. Uanset hvem der er far, må du ikke holde en så stor ting hemmeligt for ham, som du er så glad for. Det kan være, at der er nogle ting, I skal have styr på i jeres forhold, inden der kommer et lille menneske, som tager det meste af jeres energi, søvn og overskud. Og hvis du ender ud med beslutningen om abort, så skal du heller ikke stå alene efter det. Det kan blive en voldsom oplevelse for dig, som han også skal kende til og være en del af.

Lad din kæreste være med, og måske overrasker han dig positivt i forhold til, hvad du frygter, hans reaktion vil være. Men samtidig skal du også være forberedt på, at han naturligvis vil blive såret over dit utroskab.

Abort

Du skriver til sidst i dit brev, at du går med tanker om en abort, for at få episoden ud af dit liv. Jeg kan ikke lade være med at spørge dig, om det er dit barn, der skal betale prisen for, at der i en kort periode ikke har været helt styr på dit liv? En abort vil ikke få episoden ud af dit liv, i den forstand at du stadig har minderne om dit sidespring, og en abort kan være en meget svær beslutning at leve videre med.

I har ønsket jer et barn, og der er kommet et barn. At omstændighederne er noget mere kaotiske, end hvad du sikkert havde drømt om, er en anden sag. Men det kan bearbejdes. Opsøg hjælp fra andre, hvis I har brug for det. Og gerne inden barnet kommer til verden.

Jeg ønsker det bedste for dig.

Venlig hilsen Karen Klitlund Børty