Kan jeg blive gravid, når jeg bruger p-piller?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg tager p-piller og har gjort det i ca. seks måneder. Jeg har en fast kæreste. Vi har haft ubeskyttet sex flere gange.

Mit spørgsmål er: Kan jeg blive gravid, hvis han trækker sig ud, inden han kommer, og jeg er på p-piller?

Tak på forhånd.

E, 15 år

SVAR:

Kære E

Du spørger, om du kan blive gravid, når du er på p-piller, og din kæreste trækker sig ud, inden han kommer, når I har sex.

Samleje kan føre til graviditet

Det korte svar er ja – teoretisk set.

Det lidt længere svar er, at det lyder til, I har dækket jer godt ind med prævention, når I både bruger p-piller og afbrudt samleje (det hedder det, når fyren trækker sig ud, inden han får orgasme). Alligevel er der altid en lille mulighed for, at du kan blive gravid. Dels kan der være levende sædceller i den præsperm, der kommer, før din kæreste får orgasme. Med p-piller siger man, at der er under 1% sandsynlighed for at blive gravid, hvis man tager pillerne rigtigt.
Endelig er der risikoen for, at du glemmer en p-pille, og at I har sex i den periode.

Jeg håber, det giver dig svar på dit spørgsmål. Du er velkommen til at læse mere i vores tema om prævention.

Sex og følelser

Som du sikkert har oplevet, involverer det hele din krop og masser af følelser og tanker at dele sex med et andet menneske. Det er altså en stor gave, du og din kæreste deler med hinanden. Derfor vil jeg opfordre dig (og din kæreste) til at kigge lidt rundt i temaet Teenager og sex – især dette spørgsmål og svar: 14 år og klar til sex – er det for tidligt?
I kan også tage en snak om, hvad I gerne vil med jeres kæresteforhold, og om I måske skal vente med sex, som vi anbefaler her på AdamogEva.dk.

Venlig hilsen
Ida Secher Rom