Kan jeg blive gravid i starten med P-piller?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er næsten lige startet på p piller. Dvs at jeg har taget mine piller i 14 dage nu.

Jeg var så sammen med en dreng i går, men kan jeg blive gravid, når jeg kun har taget p-piller i 14 dage? Eller er jeg stadigvæk beskyttet?

Hilsen M, 16 år

SVAR:

Hej M

Svaret på om du er beskyttet nu afhænger af, hvor du var i din cyklus, da du startede på p-piller. Når du starter på p-piller, er det bedst at starte på dem første dag, du har menstruation. Så er du helt beskyttet fra første dag. Hvis du starter midt i en cyklus, kan du ikke være sikker på, at du er dækket helt. Det skulle også gerne stå på indlægssedlen på dine p-piller. Du kan også læse mere om p-piller her: Info om p-piller

Sex er et stort ansvar

Jeg har lyst til at opfordre dig til at gøre dig nogle overvejelser om det at have sex. Sex er en stor ting; det mest intime, man kan have med et andet menneske, og der er mange følelser indblandet. Det er vigtigt, at du ikke føler dig presset. Sex kan få store konsekvenser som det at blive gravid. Og er du klar til det? Jeg håber, du undgik det denne gang. Jeg vil opfordre dig til at læse mere under temaet Teenager og sex.

Hvis du fortsat har sex, skal du også huske, at det kun er kondom, der beskytter mod kønssygdomme. Det kan du læse om i artiklen Sikker sex og sexsygdomme.

Der er jo også mange andre måder, man kan være kærester på, som kan være mindst lige så givende for hinanden. Hvis du har lyst, kan du læse mere om det i vores tema Kæresteliv.

Kærlig hilsen
Hannah Rosendal