Kan jeg blive gravid efter samleje med kondom?

Vis spørgsmål

Hej med jer

I går havde min kæreste og jeg sex, og efter han var kommet, fortsatte vi stadig i et godt stykke tid. Det plejer vi altid, men i går mærkede jeg bagefter sæd ved min numse og tæt på min skede. Er der mulighed for, at sæden er gledet ud af kondomet? Og i så fald, er der så mulighed for, at jeg kan være blevet gravid?

Jeg håber at høre fra jer hurtigst muligt.

Mvh L, 15 år

SVAR:

Kære L

Rigtig brug af kondom

Det korte svar på dit første spørgsmål er ja. Sæden kan glide ud af kondomet og ind i din skede, hvis I fortsætter samleje, efter din kæreste har haft udløsning. Hvis kondomet skal beskytte jer, så du ikke bliver gravid, skal din kæreste trække sig ud med kondomet på, når han har haft udløsning. Han skal holde fast på kondomet ved penisroden, tage det af og vaske fingre og penis, da der stadig kan sidde sæd.

Du kan være gravid

Du spørger, om du kan være blevet gravid. Igen er svaret: Ja, det er en mulighed. Det kommer dog an på, hvor du er i din cyklus. Du kan kun blive gravid i dagene omkring din ægløsning. Der løsner sig et æg i dig ca. 14 dage FØR din menstruation. Har du regelmæssig menstruation, kan du regne ud, hvornår den næste skal komme. Hvis I havde sex ca. 12-16 dage før det, kan du være blevet gravid. Hvis I havde sex lige før eller lige efter din menstruation, er det ret usandsynligt, du er gravid.
Hvis dine menstruationer IKKE er regelmæssige, eller hvis du er i tvivl, kan du tage en graviditetstest. Den kan du købe i fx Matas eller på apoteket.

Hvis du ikke er gravid

... så slap I med en forskrækkelse denne gang. Jeg kan læse af din mail, at I har haft sex mange gange og ser det som en naturlig del af jeres forhold. Nu er I blevet mindet om, at når man har sex, kan man blive gravid – også selvom man bruger kondom eller anden form for prævention.

I kan derfor overveje, om I kan og vil fokusere på andre dele af jeres forhold og holde lidt igen med at dele sex. Mange andre end jer har stået i samme situation, og det er faktisk muligt at flytte fokus fra sex til at uddybe jeres venskab, som er det, der bærer et forhold på langt sigt. I vores tema Kæresteliv kan I læse både artikler og svar til andre, som giver gode tips til, hvad I kan lave sammen som kærester, og hvordan I lærer hinanden bedre at kende, så jeres kæresteforhold bliver dybere og stærkere.

Prævention

Hvis I fortsætter med at dele sex, er det godt, I bruger kondom, for det er den eneste prævention, der kan beskytte jer mod sexsygdomme. Du/I kan overveje, om du samtidig skal bruge p-piller, hvis I vil være mere sikre på, du ikke bliver gravid. Det kan du måske tale med din mor om, inden du går til læge. I kan læse meget mere i vores tema om prævention.

Hvis du er gravid

Som jeg skrev, er der kun en meget lille mulighed for, at du er blevet gravid. Hvis du er blevet gravid, har du sikkert en masse nye spørgsmål og udfordringer, og så er du meget velkommen til at skrive til os igen!

Venlig hilsen
Ida Secher Rom