Kan jeg blive gravid efter anoreksi?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en ung kvinde på 21, som af to omgange har haft anoreksi. Første gang som 13-årig, og næste gang som 19-årig, men det kulminerede for alvor, da jeg lige var fyldt 21. Jeg er nu langt i processen, og jeg er begyndt at tage på op mod den normale vægt igen. Der er atter lang vej, men jeg er godt på vej.

Min menstruation har jeg ikke haft i lange tider, men vil få den igen, når jeg runder de 50 kg, har en læge fortalt mig.

Jeg har i anden omgang valgt behandling i form af det offentlige, men kun vægtkontrol hos egen læge, samt alternativ behandling med akupunktur, hvilket har givet det bedste resultat for mig.

Jeg valgte en livsstil som vegetar, hvilket er okay så længe, jeg stadig kunne tage de nødvendige kg på, samt fravælge antidepressiv medicin osv., som lægerne meget gerne ville proppe i mig. Det har jeg prøvet før, og det fungerede slet ikke godt for mig, jeg vil helst klare alt så naturligt som muligt.

Jeg vil meget gerne have børn en dag, men jeg er meget bekymret for, om min krop kan have taget så meget skade af anoreksien, at jeg aldrig får det. Dog er mit aller højeste ønske at få børn selv en dag. Er der mulighed for, at jeg overhovedet kan få børn?

Med venlig hilsen anonym, 21 år

SVAR:

Hej

Det glæder mig meget at høre, at du er kommet langt i processen og er godt på vej med din vægtøgning. Du lyder til at have godt overblik over dit sygdomsforløb og stor motivation for at blive helt rask.

Det kan være svært at blive gravid

Din bekymring for, om du kan blive gravid, er helt forståelig, da din krop ikke har udviklet sig i teenageårene på samme måde som mange andre pigers. Når du begynder at få din menstruation igen, så er det også muligt for dig at blive gravid. Men det kan godt være, at det bliver lidt sværere for dig – det er ikke til at sige præcis, da vi alle er forskellige. Måske bliver det helt uden problemer for dig.

Forskningsstudier har nemlig vist forskellige resultater, hvor et studie fandt, at der ikke var øget problemer med graviditet og fødsel for kvinder, som tidligere havde anoreksi, hvorimod et andet studie fandt, at der var en øget risiko for abort og for at føde for tidligt. Jeg kan desværre ikke give dig et mere præcis svar.

Tal med din læge

Jeg vil varmt anbefale dig at forsætte ad den gode vej med håbet om, at det nok skal lykkes dig at blive gravid en dag! Hvis du fortsat er bekymret om emnet, synes jeg, at du også skal snakke med din egen læge om det. Han/hun følger dig tættere i forløbet og vil kunne rådgive dig løbende.

Andre har spurgt om noget lignende, og måske kan du få noget ud af at læse svar til dem:
Hvornår får jeg min menstruation igen, efter jeg har haft anoreksi?
Hvornår kommer menstruationen igen efter anoreksi?

Mvh. Marie