Kan ikke lade være med at cutte - har I et råd?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg har det svært, i slutningen af april gik jeg ned, og i starten af august fik jeg stillet "diagnosen" svær depression. Jeg har en psykolog (men jeg synes ikke, det hjælper), jeg går jævnligt til læge og jeg tager piller (synes heller ikke det hjælper).

For 1½ måned siden gik alt bare galt, og jeg begyndte at skære i mig selv. Jeg har gjort det op til flere gange. Jeg har brug for at få den voksende, psykiske smerte og mine råb ud, hvor jeg kan håndtere dem. Det går så ud over min arm. Min veninde er rigtig rigtig ked af, at jeg gør det, og hun vil gøre alt for at stoppe mig. Det hjælper bare ikke, for jeg kan ikke lade være. Trangen/lysten vinder over fornuften...

Min veninde er nu begyndt på hendes plan B: Hun vil skære mit navn - et bogstav ad gangen på hendes arm. Hvis jeg bliver ved, skriver hun det næste bogstav. Det gør så ondt at se, at hun gør det for mig skyld. Lider for min skyld - jeg ville ønske, jeg kunne stoppe dig - men dét, at hun gør det for mig, giver mig endnu mere lyst til at skære i mig!

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre! Jeg er godt klar over, at det ikke decideret er et spørgsmål, men jeg har brug for et råd! JEG KAN IKKE STOPPE, HVERKEN MIG SELV ELLER MIN VENINDE!

Kram mig...

Fortvivlet cutter, 17 år

SVAR:

Kære 17 årige.

Jeg er glad for at høre, at du både går til psykolog og til læge. Jeg vil opfordre dig til at tale helt åbent om dette, uden at skjule noget.

Når man cutter…

Sker der det helt fysiske, at hjernen frigiver nogle af de stoffer, som for et kort øjeblik skaber en vis lykkefølelse. Det er det, man blandt andet kalder serotonin. Serotonin gør, at man føler sig mere glad og måske lidt opstemt. Det er også dette stof, man kan få frigivet ved at dyrke sport, hvor man får pulsen op. Nogle oplever også at det frigives ved alkoholindtagelse.

Når man cutter, så får man den samme frigivelse, som giver en form for rus. Problemet er, at man kan blive afhængig af dette rush. Man kan, som du beskriver, faktisk ikke lade være.

Oveni dette er der åbenbart også en psykisk komponent. Jeg får indtryk af, at selvom du ikke ønsker, at din veninde også skal skade sig selv, så bliver du også lidt opstemt af det. På en måde kan man sige, at det er hendes problem, men det virker som om, I gensidig påvirker hinanden i en meget uheldig retning.

Tal om det

Jeg kan kun opfordre dig til at tage fat på det hos psykologen og sammen med psykologen tale om, hvordan du vænner dig af med dette igen. Der bliver nemlig tale om en slags afvænning, hvor du lærer at gøre noget andet, når behovet for at cutte opstår.

Måske skal du tage din veninde med til psykologen, så I sammen kan lægge en plan.

Samtidig vil jeg sige, at uanset hvor dygtig din læge og psykolog er, så kommer dette kun til at stoppe, hvis du virkelig selv sætter alle sejl ind på at ville det.

Læs også dette svar til en anden med lignende problemer:

Veninde cutter – har hun brug for hjælp og hvad gør jeg?

Venlig Hilsen

Steen Kruse