Kan I hjælpe mig, så jeg får det bedre med min krop?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva. Jeg er en pige på 13 år.

1. Jeg har rigtig meget kønsbehåring. Jeg vil rigtigt gerne komme af med det, men tør ikke. Engang prøvede jeg at barbere forsigtigt, men der begyndte at komme røde knopper, og det blev helt vildt stift. Jeg vil så gerne af med det.

2. Jeg er meget utilfreds med min krop. Når jeg ligger ned, kan man se mine ribben og min mave forsvinder ind til næsten ingenting, men vis jeg sætter mig op har jeg deller hele vejen op til mine bryster. Jeg går til meget sport og spiser så sundt, jeg kan.

3. Jeg kan heller ikke få fedtet væk fra mine lår. Ved I noget, der træner ens lår og baller?

Please hjælp mig, AdamogEva!! :(

SVAR:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du får sat ord på det, der er svært for dig og fylder i dine tanker og følelser.

Det lyder til, at du lever rimelig sundt og dyrker en del sport. Det er jo et rigtig godt udgangspunkt.

Vær varsom

Ang. kønsbehåring, så er det jo noget alle mennesker har, nogen mere end andre. Det med at barbere sig for neden skal du være varsom med. Dels kan du risikere at skære dig, dels kan hårene blive mere kraftige, når hårene hele tiden barberes af. Måske handler det om, at vi gerne vil efterligne skønhedsidealerne, vi ser på film og i ugebladene. De har ofte ikke en kønsbehåring, man kan se, men behøver vi at ligne dem? Du skal gøre op med dig selv, om det virkelig er det, du vil, og hvem det er, du ønsker at sammenligne dig med.

Større i din fantasi

Mht. “dellerne” så lyder det til, at de er større i din fantasi, end de er i virkeligheden. Måske er du ikke åleslank, men når du fortæller, at du dyrker en del sport og lever sundt, så ved jeg, at du grundlæggende har en fin figur. Uanset om man er slank eller en smule rund, så er det ok, når man dyrker motion jævnligt, for så regulerer kroppen det selv. Man skal også være meget tynd, hvis man ikke skal kunne se en eneste delle på sin krop.

Du kan holde din krop sund og stærk ved at spise jævnligt og fornuftigt (tre hovedmåltider og tre mellemmåltider om dagen). Det er også godt at dyrke lidt motion, som du jo også gør.

Lettere sagt end gjort

Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du er meget utilfreds med din krop. Nu er det din egen mening om din krop, du giver udtryk for. Det kunne jo godt være, at nogen ikke var enige med dig om det? Men det er sådan, at om så alle andre fortalte alt mulig positivt om dig og din krop, så ville du nok ikke tro på dem alligevel? For mig at se handler det om noget helt andet, end om din krop er ok eller ej ... Kunne det tænkes, at det handler om, at du generelt ikke har så meget tro på dig selv som en en grundlæggende ok person?

Du skal øve dig i at lære at være glad for dig selv, som den du er og ikke hele tiden tænke negative tanker om dig selv. Det er jo lettere sagt end gjort. Her behøver du nok andre til at hjælpe dig lidt ... Du er skabt som en ener, og det skal du blive ved med at være. Hvis vi alle går og ser ens ud, så bliver det lidt kedeligt i længden.

Positive tanker

Du har rigeligt af de negative tanker om dig selv og din krop. Prøv at vende dem om og begynd at tænke positive tanker om dig selv. Skriv 10 positive ting ned ved dig både om din krop og om, hvordan du er som person. Spørg en du har tillid til (måske din mor?) om at gøre det samme. Øv dig i at tænke positive tanker. Det kan faktisk være med til at ændre dit billede af dig selv. Hvis du grundlæggende er lidt tilfreds med dig selv, er det også lettere at ændre små ting her og der.

Du kan også altid opsøge sundhedsplejersken på din skole og snakke med hende om, hvordan du ser ud. Hun kan veje og måle dig og sætte dig ind på en kurve, så kan I sammen vurdere, om du er tilpas med din vægt.

Håber mit svar giver mening for dig.

Kærlig hilsen
Marianne